En varm motor är en glad motor
– Begreppet är lite svårt, säger Jesper Ontujeff, verkstadschef på Webastocenter i Bromma. Det finns tillsatsvärmare och så finns det parkeringsvärmare, och motorvärmare. Det är något förvirrande – motorvärmare är ett samlingsord för de två förstnämnda. En tillsatsvärmare sitter i bilen original från fabrik för att hjälpa motorn hålla uppe temperaturen. Och parkeringsvärmare, det är funktionen som gör att du kan starta värmaren oavsett var du är. Det är den produkten vi jobbar med.
Webastocenters parkeringsvärmare drivs på el och bränsle. Värmaren kopplas till tanken för att få bränsle och drivs via en egen liten bränslepump. Dess uppgift är att värma upp kylvätskan som sedan värmer upp hela kylsystemet.
– Ett sådant system ger en bättre effekt än en klassisk kabelvärmare som man kopplar in, menar Jesper. Kabelvärmaren värmer upp motorblocket vid endast en punkt. Den kan även kopplas till kylvätskan, men saknar pumpar. Den värmer inte upp hela systemet utan endast en liten del. Jag tycker inte det gör så jättemycket skillnad. Därmed anser jag att det är lite falsk marknadsföring, att man missar kallstarter och liknande. Våra system får istället upp hela systemet [i temp] till 70–85 grader, alltså nästan upp till arbetstemperatur.
När systemet är uppvärmt startas fläkten inne i bilen – inga externa fläktar – utan bilens egen fläkt, som blåser ut värme i kupén.
– Med en ”vanlig” traditionell kabelvärmare krävs det en extern fläkt inne i bilen, säger Jesper. Med våra system behövs inget sådant. Du kan starta dem var du än är. Du kan stå på Arlanda flygplats och starta dem – de går på bilens system.
Den här typen av värmare kräver en annan sorts expertis, och är därför inte lika vanliga hos allbilsverkstäderna.
– Det är vanligare att verkstäder installerar elektriska värmare, fortsätter Jesper. De motorvärmare som vi installerar är väldigt specifika, det är inte många som klarar av dem. Det är därför vi har de flesta stora bilhandlarna som kunder. Vi har i princip bara nya bilar. Det är lite för omfattande för en allbilsverkstad att sätta sig in i systemen, det tar för lång tid att utföra jobben och det blir inte lönsamt.