Ferraris turboåtta Engine of the Year

Ferraris 3,9-liters dubbelturbo-V8 tog hem utmärkelsen ”Engine of The Year” i år. Det var tio år sedan en motor med fler än 6 cylindrar tog hem den titeln.

Det blev Ferraris 3,9-liters biturbo-V8 som vann den internationella tävlingen ”Engine of The Year”. Bensinmotorn sitter i Ferrarimodellen 488 GTB och är en av ferraris nyaste motorer.

Downsizingen i bilbranschen sätter sin prägel även på prispallen i den internationella tävlingen ”Engine of The Year”. I år är det första gången sedan 2008 som en motor med fler än sex cylindrar tar hem den finaste titeln i den internationella motortävlingen. Och man får gå tillbaka tio år för att hitta en vinnare med åtta cylindrar eller fler.

En annan udda fågel i tävlingen var Audis raka femcylindriga bensinmotor 2,5 TFSI, som tog vann i kategorin motorer med 2-2,5 liters slagvolym. Den raka Audifemman finns i två olika effektutföranden – 340 och 367 hästkrafter. Audi har en lång tradition av att tillverka 5-cylindriga motorer, och den första femman lanserades i Audi 100 1980 och var på 1,9 liter och 100 hästkrafter.

Tävlingen Engine of the Year arrangeras varje år av företaget UKIP Media & Events Automotive Magazines och juryn består av motorjournalister från flera olika länder.

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.