Fler måste kunna mer när tekniken blir mer och mer avancerad

Fordonsbranschen blir allt mer tekniktyngd. Det väntas ställas krav på högre utbildning och kompetens hos framtidens tekniker. Branschorganisationen Svenska Fordonsbranschen flaggar också för bemanningsutmaningen. Det råder redan idag en tuff situation för landets verkstäder att hitta personal med rätt kompetens, en utmaning som riskerar att bli ännu svårare i framtiden om inte trenden bryts. Det menar Michael Bergvall, servicemarknadsansvarig för branschorganisationen Svenska Fordonsbranschen.
I takt med att bilarna blir allt mer avancerade ökar kravet på verkstädernas tekniker.
Michael Bergvall, servicemarknadsansvarig för branschorganisationen Svenska Fordonsbranschen är övertygad om detta.
– Själva yrket fordonstekniker har redan förändrats och det förändras ständigt, menar han. Idag ställer yrket krav på en högre teknisk kompetens än tidigare. Det bär med sig stora utmaningar, men för all del också möjligheter.

Något som brukar vara en återkommande beskrivning av yrkets utveckling är att mer och mer hanteras digitalt. Det innebär mindre smuts och skit där en modern verkstad i regel är långt från nidbilden om en smutsig oorganiserad lokal och ett tungt yrke.
– Den bilden är helt felaktig och det är viktigt att dagens ungdomar, och för all del deras föräldrar, samt skolornas yrkesvägledare förstår det, menar Michael Bergvall. Jag ska faktiskt om ett par dagar ha ett möte med en grupp yrkesvägledare för att upplysa dem om just vad det innebär att arbeta i en modern bilverkstad idag.
Framtiden för också med sig nya utmaningar. Högvoltsfordon tillhör idag ett vardagligt inslag i trafiken. När det gäller servicepunkter kopplade till själva batteripaketet och den teknik som omger detta är det än så länge en nästan ovanlig syn i de flesta fordonsverkstäder. Men bara för att arbete med dessa ännu inte är vanligt förekommande innebär det inte att det saknas utmaningar.
– Den omställning som sker nu från fossildriven bil till elbilar går väldigt snabbt, menar Michael Bergvall. Sedan ser nog den utmaningen förvisso lite olika ut också beroende på vart i landet du bor, vart du har din verksamhet och vilket kundunderlag du har.

Han är däremot övertygad om att när elbilarna kommit upp i lite ålder, då kan också krämporna visa sig som ställer verkstaden i ett helt nytt läge.
– Det ställer nya krav, som hur väl insatt företaget är när det gäller hantering av elbilar, hur påläst teknikern är kring riskerna att hantera batterier och så vidare. Till det krävs en hel del utbildningar.
En annan reell utmaning som berör framtidens tekniker är helt enkelt för verkstaden att alls hitta dem. Redan idag råder en stor brist på mekaniker.
– Det saknas många. Jag skulle säga att branschen är minst 5 000 tekniker kort idag. Det påverkas också av avgångar och pensionsavgångar, så det bygger på att det tillkommer nya tekniker i samma styrka. Och det gör det inte idag.
VIKTIGT MED RÄTT UTBILDNING
Här blir allt förebyggande informationsarbete värdefullt. Att så tidigt som möjligt styra in ungdomarna på rätt utbildning. I det arbetet är det också viktigt att kursplanerna följer en utbildning som gör eleverna relevanta på en framtida arbetsmarknad.
– Där sitter vi som branschorganisation med i det nationella programrådet. Vi är med och tar fram GY25-ämnesplanen, läroplanen och så vidare, säger Michael Bergvall. Men för att vi ska kunna anpassa den så krävs det också input från branschen. Det är också en utmaning att hitta kompetenta lärare.

För tekniker i de fria verkstäderna riskerar SERMI att bli en allt mer komplex fråga. Ramverket kring SERMI är relativt tydligt, att det ska handla om fordonets lås och larmfunktioner. Fordonstillverkarna arbetar dock flitigt för att flytta fram sin position till rätten att låsa in allt mer av fordonets digitala information bakom skyddsväggar som obehöriga inte kan nå. Vart går gränsen? En gräns som dessutom kan se olika ut från ett bilmärke till nästa. Går gränsen vid integrationer i abs-systemet? När det gäller krockkuddar? Eller någon annanstans?
– Rätten till bilens data är en jättefråga, säger Michael Bergvall. Som tur är finns EU:s gruppundantag, vilket är en förutsättning för att alla ska ha rätt att jobba med bilarna, ha samma rättigheter och kunna konkurrera på lika villkor.
Branschorganisationen välkomnar SERMI, då bestämmelserna väntas bidra till att städa upp i branschen, så att oseriösa fordonsverkstäder får det tuffare. Michael hymlar inte med att det för all del kan finnas fortsatta utmaningar att lösa. Samtidigt räds han inte situationen.
– Jag kan tänka mig att det i framtiden blir mer och mer tekniskt och digitalt baserade frågor, tror han. Men vi har som enda branschorganisation direktkontakt med SERMI Europé, där vi har regelbundna möten med både cabbarna, Swedac och ytterst Trust center. Där har vi haft möjlighet att anpassa tidigare problem och uppkommer det fler så finns en ständig dialog. Vi för frågan vidare till SERMI Europé och de tar frågan vidare till fordonstillverkarna. Det flödet tror jag kommer att bli bättre efter hand.
GAMMAL HEDERLIG MEKANIK FÖRLORAD?
I den teknikutveckling som sker, finns det en risk att kunskapen kring gammal hederlig mekanik går förlorad?
– Det tror jag inte, svarar Michael Bergvall. Men visst, tar vi riktigt gammal teknik så finns möjligen en risk. Se hur många av dagens ungdomar som vet vad ställbara munstycken på en förgasare är. Däremot kan det finnas en risk att utbildningen inte hänger med, att teknikutvecklingen går för snabbt. Samtidigt fortsätter fordonstillverkare att skapa fler inlåsningseffekter. Här är det vår uppgift som branschorganisation att motverka detta.

Framtidens tekniker, och verkstad, väntas också ställa högre krav på verkstadens utrustning. En modern verkstad idag tvingas bära rätt tunga investeringskostnader för att vara med i matchen. Utmaningen är också olika för den fria verkstaden och en OEM-verkstad.
– Det ställs inte mindre krav på märkesoberoende fordonsverkstäder i förhållande mot en OEM-verkstad. Snarare är det tvärtom skulle jag säga. En OEM-ansluten verkstad har en helt annan support direkt från biltillverkaren.
Tekniker vid en märkesoberoende verkstad måste helt enkelt kunna mer. Michael finner det som rimligt att anta att en fordonstekniker på en allbilsverkstad med åren i regel får en bredare kunskap än en tekniker som enbart jobbar mot OEM-led.
– Får du skruva med olika märken hela dagarna så får du rimligen också en bredare kunskapsflora, än om du är märkesspecialist, tror han.
“Branschen behöver ha in fler medarbetare, det måste bli lättare att byta yrke och för oss att hitta folk som vill ställa om från helt andra branscher”
– Michael Bergvall, serviemarknadsansvarig på Svenska Fordonsbranschen.
Viktigaste verktyget för att möta framtiden är dock en statushöjning av yrkesrollen framtidens fordonstekniker.
– Det tror jag är en nyckelfråga för hela branschen. Fordonsverkstadsbranschen är en framtidsbransch, och i mina ögon dessutom en välavlönad sådan utan att här och nu sätta några ekonomiska ramar. Här krävs en attitydförändring, vilket jag tror är en nyckelfråga.
Vid de större fordonsverkstäderna är det redan idag vanligt att olika fordonstekniker har olika specialiteter. Kunden möter kanske enbart företagets kundmottagare, men bakom kulisserna finns flera tekniker med olika kompetenser och specialområden, som alla krävts för att på ett ordentligt sätt ta sig an kundens bil och de problem som eventuellt uppstått på fordonet.
– Branschen behöver ha in fler medarbetare, det måste bli lättare att byta yrke och för oss att hitta folk som vill ställa om från helt andra branscher, menar Michael. Samtidigt finns det gott om uppgifter inom dagens fordonsverkstadsbransch som inte ställer krav på den absolut högsta tekniska kompetensen.

Men det är också en möjligheternas bransch, för den fordonstekniker som är öppen för att fortsätta fortbilda sig och utvecklas i takt med fordonens teknik. Och i grund väntas grundläggande klassiska värderingar fortfarande vara viktiga framgångsfaktorer.
– Det är en väldigt bred bransch vi verkar i, där det viktiga är ett bra bemötande, ett väl utfört arbete och att verkstaden sedan sköter allt detta snyggt och prydligt, avslutar Michael Bergvall.
FLER NYHETER
VISA FLER






