Hjälpmedel för biltillverkare

Axalta Coating Systems har visat upp sin senaste kollektion med bilkulörer för 2017 för europeiska biltillverkare. Color_gen, som den heter visades först upp i Kina på 2017 Color Show i Chongqing och Shanghai i mars. Där gavs man en inblick i vilka kulörtrender som kommer att råda globalt på marknaden för årsmodellerna 2020/2021. Kulörerna har delats in i tre delar för att hjälpa biltillverkarna att enklare förstå preferenserna hos olika generationer av förare: GEN-Next, Gen-Here&Now och GEN-Lux.
GEN-Next består av årsgrupperna 16–35, som väntas utgöra över 50 procent av den yrkesverksamma befolkningen 2020. En generation som snarare ser bilen som ett livstilsföremål, där kulörvalen väntas vara mer sobra och dämpade.
GEN-Here&Now omfattar gruppen 36–55-åringar. En karriärsdriven grupp som kanske hellre väljer intensiva kulörer och trendiga metallic-lacker. Däribland även en mer sofistikerad pallet så som grått, svart, silver och vitt för par med dubbla inkomster utan barn.
GEN-Lux är den tredje delen som fokuserar på de över 55 år. Den viktigaste gruppen då de oftast har mer pengar, lite mer tid och eftersträvar kvalitet. Där gäller nyanser av exklusiva effektkulörer, glasflingor, metallic-färger av klassiker som bourgogne och British Racing Green.
– Axaltas årliga kulörinitiativ – som Color_gen-utställningen, trendkartläggning och popularitetsprognoser – är till stor nytta för biltillverkare som är intresserade av att använda dessa insikter för att förnya sig. I tillägg räknar de med att Axaltas mer än 150-åriga expertis och internationella grupp med designers ska hjälpa dem att ligga steget före på marknaden, berättar Elke Dirks, kulördesigner hos Axalta för OEM-lacker för bilindustrin i Europa, Mellanöstern och Afrika. www.axalta.com
FLER NYHETER
VISA FLER






