ID.R från Volkswagen snabbast runt Nordschleife

Det går fort för elbilar, både utvecklingsmässigt och på racingbanan. Volkswagen visar var skåpet ska stå med den eldrivna racingbilen ID.R, som klockade in ett varv på Nürburgring-Nordschleife på tiden 6:05.336. Det är den snabbaste varvtiden på ”ringen” för en elbil. Drygt 40 sekunder snabbare än föregående rekord för en elbil, samt näst snabbast någonsin. Det tidigare elbilsrekordet sattes 2017 av en NIO EP9. För rättvisans skull är ID.R och NIO EP9 väldigt olika bilar, men ändock visar varvtiden att elektrifierade bilar är att räkna med.
REKORDET I SIFFROR
Rekordbilen ID.R väger inklusive förare under 1 100 kg och drivs av två elmotorer med en totaleffekt på 680 hk. Banan som heter ”Nordslingen” (Nordschleife) är 20,81 km lång och är den ständiga spelplanen för biltillverkare, racingteam och privatpersoner att sätta sina bilar på prov på. Det totalt sett snabbaste varvet sattes den 29 juni 2018, av en specialpreppad LMP1-bil (Le Mans-prototyp), en Porsche 919 Hybrid EVO, med en tid av 5:19.546. Det tidigare rekordet höll sig i 35 år, då Stefan Bellof kvalade in sin Porsche 956 med en tid av 6:25.91 år 1983.
− Den här succén är resultatet av noggranna förberedelser av våra ingenjörer, ett felfritt jobb av hela teamet under testerna och förstås en perfekt prestation av föraren Romain Dumas, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.
FLER NYHETER
VISA FLER






