Kända transportbilar

En bra transportbil ska vara många saker. Att den är driftsäker är en förutsättning. Den ska även vara praktisk och rymma allt som behövs under en arbetsdag. Kan man dessutom fånga spöken och köra ifrån skurkar med den är den fulländad. Sedan får den gärna se lite ball ut också. Här är ett gäng transportbilar från filmoch tv-världen som vi minns.
Kända transportbilar

SCOOBIE DOO – MYSTERY MACHINE

Liksom The A-Team behövde även detta gäng brottslösande ungdomar en bil att ta sig runt i. The Mystery Machine var firmabilen till Mystery Incorporated, som var namnet på detektivbyrån kvintetten bedrev. Eftersom serien är tecknad är det svårt att sätta fingret på vilken bil den är baserad på. ”Experter” säger dock att förlagan rimligtvis bör vara en Ford Taunus Transit (mer eller mindre en kopia på VW:s stilbildande T2) fast med en annan instrumentbräda. Och motorn borde då vara en V8 av något slag.

Vi får nöja oss med att den ser ut som en tidstypisk 60-tals transportbil. Baktill sväljer den all nödvändig utrustning för detektiver, såsom stegar, lyktor och rep. En längsgående sittbänk fanns också (för långa resor). Utöver det fanns det plats för bord och stolar och väggarna var täckta av datorer.

GHOST BUSTERS – ECTO-1

Spökjägare på heltid har som de flesta vet en hel del verktyg och utrustning att dra med sig. För de tre som utgjorde ”Ghostbusters” var det endast en bil som de ansåg uppnådde kraven, en Cadillac Miller-Meteor Futura Duplex Ambulance från 1959, alltså en ambulans i grunden. MillerMeteor var en påbyggarfirma på 50-talet som byggde om bilar från Cadillac till ambulanser, limousiner och likbilar.

Filmbilen är med andra ord baserad på en riktig bil som såg ut ungefär som den gjorde i filmen, förutom några gastuber, varningslampor och antispök-klistermärken på exteriören. ”Ecto-1”, som bilen kallades i filmen, rymde spökjägarnas ryggsäckar – protonbehållare för att vara exakt – i den utdragbara släden, plus diverse annan specialutrustning. För er som inte visste så är proton särskilt effektivt vid tillfångatagning av spöken.

JURASSIC PARK – FORD EXPLORER

Kommer ni ihåg de där coola bilarna som besökarna till Jurassic Park åkte runt i parken i? Modellen är i grunden en Ford Explorer från 1992, i sin enkelhet en ganska slätstruken och alldaglig familjebil. Numera är den fastetsad i filmhistorien som den där gulgröna bilen som med nöd och näppe skyddade huvudrollsinnehavarna från att bli mat mellan tänderna på en Tyrannosaurus. Ni kommer kanske även ihåg att bilen var självkörande? Ratten var inkapslad i ett skydd av plexiglas och bilen for fram på räls, som även försåg den elektriska bilen med ström. Varje bil var utrustad med mörkerglasögon, dricksvatten, varningssignaler och broschyrer – för den som ville läsa på om dinosaurierna.

Dumt nog hade parkledningen glömt bort att installera automatiska lås på dörrarna. Eller så var det just det som räddade besökarna?

DUM OCH DUMMARE – SHAGGIN’ WAGON

Denna film kom från ingenstans och är idag en av 90-talets mest omtalade komedier. Den bisarra humorn och kemin mellan karaktärerna Lloyd Christmas och Harry Dunne gjorde den till en omedelbar succé. En annan av filmens ”huvudroller” som fått ett eget liv är den lurviga transportbilen de åkte runt i, som Harry använde till sin hundfrisörfirma Mutt Cutts. Under all päls döljer sig en 1984 års Ford Econoline, och vill man tanka behöver man lyfta på ena ”benet” för att komma åt tanklocket.

Bilen byts bort under filmens gång mot en minimotorcykel när soppan tagit slut, en idé som båda huvudrollskaraktärerna tycker är alldeles strålande.

TWISTER – 1995 DODGE RAM

Börjar man analysera saken lite djupare verkar katastroffilmen Twister egentligen inte vara mer än en enda stor reklamfilm för Dodge. I filmen kör stormjägaren Bill Harding en splitterny Dodge Ram pickup, som senare i filmen också visar sig spela en livsavgörande roll. Hans nya Ram får ”ta lasset” när stormjägarteamets originalbil, en Jeep Honcho, sugs upp av en illvillig tornado, och förstör deras dyrbara mätutrustning DOROTHY I. Detta ställer så klart saker på sin ända. Det enda alternativet är att fortsätta med Bills nya pickup. Snappspolat till slutet så har stormjägarna riggat Bills pickup med den senaste versionen av teamets mätutrustning, DOROTHY IV. Till råga på allt jagar de nu den största tornadon som har bevittnats på flera decennier.

De kommer även fram till att det enda sättet att få mätutrustningen att på effektivaste sätt sugas upp av tornadon är att köra in i hjärtat av den, med hela pickupen, och dessförinnan hoppa ur i farten innan tornadon suger med sig allt och alla. Inte helt oväntat lyckas de, och Bills Dodge Ram blir filmens hjälte. Man kan säga att filmen satte snurr på försäljningen.

THE A-TEAM – GMC VANDURA G15

Inget team är komplett utan en praktisk bil som får plats med både gänget och utrustningen. The A-Team, eller A-laget (serien fick plötsligt en annan innebörd nu…), är en 80-talsserie om ett gäng brottslösande före detta Vietnam-soldater som tvingats fly undan amerikanska armén på grund av ”missuppfattningar”. Gänget bestod av ”Hannibal”, som ofta syntes med en cigarrstump i mungipan, ”Face”, Murdock och B.A Baracus, som spelades av Mr. T. När teamet skulle smida planer på hur man bäst kunde bemästra respektive avsnitts bovar och busar, var det oftast i bilen det skedde. Bilen var en GMC G-15 av 1983 årsmodell, som i serien ägdes av B.A Baracus.

Bilen användes för att köra ifrån skurkar, korrumperade sheriffer och övriga som hade något emot kvartetten i den svart- och silverfärgade GMC-vanen. Förutom att skvätta grus i biljaktscener sågs den hoppa över åar, krascha genom stora vägskyltar som låg i skottlinjen efter ett stort gupp, och kunde till och med beskjutas utan att någon på insidan träffades. I skåpet fanns plats för ett litet tryckeri, avlyssningsutrustning och smink som ”Hannibal” använde när han skulle förklä sig med syfte att lura strumporna av skurkarna.

SKRIVEN AV
DMV

FLER NYHETER

VISA FLER