Koenigseggs nya kanon: Jesko

Koenigseggs nya kanon: Jesko

Den officiella öppningen för Genevemässan är imorgon, men redan igår avtäcktes Koenigseggs nya monsterbil, Koenigsegg Jesko. Arbetsnamnet för det svenska bilmärkets nya bil var Ragnarök, ett namn som florerade flitigt i medier i höstas. Det officiella namnet Jesko kommer ifrån Christian von Koenigseggs pappa, Jesko von Koenigsegg.

         Som brukligt när det gäller Koenigsegg höjs ribban för vad som är möjligt för en gatlaglig racerbil. Motorn är en omarbetad femliters dubbelturbo V8 som trycker ut 1 280 hästar på standardbränsle, och hiskeliga (ännu hiskeligare) 1 600 hästar på E85. Växellådan som sitter i är niostegad och framtagen in-house – den tillåter både sömlös och steglös växling. Hoppa exempelvis direkt från sjuan till fyran på bråkdelar av en sekund. Systemet har döpts till Ultimate Power on Demand och LST-lådan (Light Speed Transmission) i sig väger inte mer än 90 kg.

Bilens design bidrar till en markeffekt på 1 000 kg och i bak har en tredje, horisontell dämpare integrerats, vars uppgift är att motverka att bilen sjunker baktill vid acceleration. Bakvingen, som ser ut att vara monterad bak och fram, ser till att hålla bilen på asfalten i hastigheter uppåt 480 km/h.

Pappa Jesko von Koenigsegg.

– Även om Agera var ett monster på gatan, fanns det en enkelhet och ödmjukhet i designen, något som reflekterar karaktären hos Koenigsegg som företag, men även hos vår grundare, Christian von Koenigsegg. Detta designetos finns även i Jesko. Den är ödmjuk men bestämd, utan att vara arg, säger Joachim Nordwall, Design Director hos Koenigsegg.

Jesko levereras på Michelin Pilot Sport Cup 2, samma däck som Agera RS levererades med och som användes vid fem världsrekord. Håll även utkik efter vår exklusiva intervju med Joachim Nordwall, som kommer i nästa nummer av DMV. Läs mer om bilen på www.koenigsegg.com

SKRIVEN AV
John Sempill
Musiker, trummis, racingnörd, skribent och lite annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.