Konsultföretag: hybrid-Toyota billigare än en Golf-diesel
Dieselbilarna är på väg att tappa sin konkurrensfördel, menar konsultföretaget Accenture.
De ständigt skärpta kraven på fordonstrafikens avgasutsläpp har redan tvingat lastbils- och traktortillverkarna att använda tillsatser för att klara reningen av partiklar. Ju högre krav på avgasrening desto dyrare blir reningstekniken.
Sitt påstående grundar multinationella konsultföretaget Accenture på en egen kalkyl där man jämfört ägandekostnaderna under tio år hos en Golf med den lilla dieselmotorn och Adblue-rening – den 110 hästkrafter och 1,6 liter stora 4-cylindriga turbodieseln – med en bensin-Golf (1,2 TSI, 110 hk), em elbil (Nissan Leaf, 109 hk) samt en bensinhybridbil (Toyota Auris hybrid, 136 hk/1,6 l).
Resultatet: Dyrast att äga är elbilen Nissan Leaf, bara marginellt billigare blir Golf 1,6 TDI med adblueteknik, medan VW Golf med bensinmotor är märkbart billigare. Billigast att äga är VW Golf 1,6 TDI med dagens dieselmotor utan SCR-teknik, tätt följd av Toyota Auris hybrid. Nästa års Golf TDI med adblue kostar drygt 33000 kronor mer att äga på tio år än Golf med jämförbar bensinmotor, enligt Accenture.