Köp en golfbana – bygg din verkstad
På den viktigaste marknaden måste man ha bästa tänkbara läge. Tänkte man på Porsche – och köpte en golfbana för att kunna bygga sin nya anläggning i Kalifornien.
Häromdagen öppnade Porsche sitt femte så kallade ”Porsche Experience Center” i världen, närmare bestämt i Carson City i de södra utkanterna av jättestaden Los Angeles.
Ett Porsche Experience Center är betydligt mer än bara en affär som säljer och servar Porsche-bilar. Den nya anläggningen i Los Angeles har precis som de övriga fyra en racingbana, som dock mera har karaktären av en kuperad och krokig landsväg än en sedvanlig bana med förlåtande kurvor. På banan, där Porsche-entusiaster kan köra både med egna bilar eller anläggningens och med instruktör, finns även sträckor med simulerad is- och regnhalka. Anläggningen hyser även en avancerad gourmetrestaurang, och man åtar sig även renoveringar av veteran-Porschar.
Vägen från byggskisser till färdig anläggning har tagit flera år. Porsche-ledningens jakt på ledig mark i det högexploaterade Los Angeles-området krävde flygturer över stan innan man hittade en triangelyta som upptogs av en 9-håls golfbana mellan två genomfartsleder. Efter förhandlingar med stadens ledning inköptes golfbanan. Hela bygget har kostat hisnande 60 miljoner US-dollar. Men så är också enbart Kalifornien Porsches femte största marknad i hela världen.