Muskel-SUV på japanska

Den som vill ha en välmotoriserad (läs 8-cylindrig) stadsjeep som kan tankas hemma på gården får numera leta förgäves i bilhallarna i vårt avlånga land eftersom varken BMW, Audi, VW eller BMW sedan några år erbjuder sina största SUV:ar med diesel-V8.

Men V8-abstinensen går att bota. Toyotas lyxmärke Lexus lanserade så sent som i år sin SUV LX450 med Toyota-koncernens diesel-V8 på de östeuropeiska, asiatiska och afrikanska marknaderna. Den turbomatade V8:n i LX450 d ger 268 dieselhästar och ett vridmoment på 650 Newtonmeter.

LX 450 d är egentligen en Toyota Landcruiser i lyxförpackning – det vill säga en väl beprövad, pålitlig bil med högt andrahandsvärde.

Nej, du behöver inte åka till Sydafrika för att skaffa dig ett exemplar. Du kan importera den från Tyskland (leta på www.mobile.de). Ett hett tips är de bilhandlare i Bremerhaven ett stenkast från Hamburg som är specialiserade på bilexport. Räkna med runt 700000 kronor samt 10000-15000 i utgifter för själva importen och inregistreringen i Sverige.

Dyrt, ja. Kvalitet har en tendens att kosta. Läs mer om Lexus LX på: www.lexus.co.nz

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.