Så arbetar du smartare i fordonsverkstaden – utan att behöva öka arbetsinsatsen

Att korta ledtiderna, effektivisera arbetsinsatserna och spara på utrymmet bör vara varje fordonsverkstads övergripande mål. En som har bra koll på vägen dit är Sun Maskin & Service AB:s tekniske säljare Martin Billinger. Han ger en del handfasta tips på hur verkstaden kan effektivisera sitt arbete, utan att för den sakens skull arbeta hårdare. DMV har sonderat terrängen när det gäller smarta lösningar för fordonsverkstaden, både hos leverantör och ute i verkstadsled.
Ytbesparande, tidsbesparande, förenklande och genomtänkta lösningar. Det finns många sätt att effektivisera fordonsverkstaden, som ger verksamheten möjlighet att ge det där lilla extra, utan att för den sakens skull behöva öka arbetsinsatsen.
Effektivitet och behovet av smarta lösningar är något som blir allt mer viktigt när konkurrensen hårdnar. Både för befintliga verkstäder, men i synnerhet vid planering av helt nya verkstäder.
– Vi märker tydliga önskemål från våra kunder, menar Martin Billinger, teknisk säljare vid Sun Maskin & Service AB. Alla vill effektivisera sina verksamheter. Framförallt verkstäder som ligger i tätbefolkade områden där markytan är dyr. Kanske ska verkstaden renoveras och i samband med det omplaneras. Då gäller det att tänka till.


En multifunktionell och väldigt tacksam lösning som tillför flera olika värden är en däckmönsteravläsare, i form av en enkel överkörningsbar ramp, även kallad Treadreader. Det är i huvudsak en lösning som passar verkstäder som har en gemensam inkörningsport, genom alla kundbilar till verkstaden kör genom, men fungerar förstås också i övriga lokallösningar.
Poängen är att kundens bil körs över rampen, som genom laser- och kamerateknik läser av differenser i däckens mönsterdjup och gör en blixtsnabb analys baserat på detta. Lasermätningen sker, för Treadreader, med 300 000 kontrollpunkter, vilket ger en väldig exakthet. Felmarginalen uppges vara så liten som 0,2 mm.
– Bilen kan köra över rampen i 6–13 km/h, så det behöver inte ens gå särskilt långsamt heller, säger Martin Billinger. Lasern mäter av mönsterdjupet och i taket sitter en kamera som dokumenterar vilken bil det gäller.


Analysen är just en analys. Inget facit. Men det ger teknikern en indikation om vad som behöver ses över och kontrolleras mer ingående.
Allt sammanställs i en rapport som skickas via en kostnadsfri molntjänst, allt klart för teknikern att ta fram vid sin arbetsstation.

Treadreadern är i huvudsak framtagen för att stärka verkstadens service till kunden. Arbetsordern på den aktuella bilen gäller nödvändigtvis inte något alls som berör hjul, hjulvinklar eller däckmönster. Men genom att teknikern får en fullständig rapport så kan denne bli uppmärksam på att ett problem med däck och/eller hjulinställning föreligger och kan göra kunden uppmärksam på det.
Något som både stärker servicen mot kunden och ger möjlighet till merförsäljning för verkstaden. Och ytterst att förbättra trafiksäkerheten ute på våra vägar.
– Det är skönt för mekanikern att få ett formulär som man sedan kan ge kunden som serviceunderlag, menar Martin Billinger. Det är också ett bra verktyg för teknikern för att bli uppmärksammad på brister på bilen, som kanske inte upptäckts annars. Teknikern kan då fokusera på rätt saker.
På marknaden finns olika lösningar för överkörningsbara däckmönsteravläsare. Den lösning som Sun Maskin & Service har kan antingen sänkas ned i golvet eller bultas fast ovanpå befintlig betongplatta.
– En golvslät installation kräver förstås att man fräser ut utrymmet i betongplattan. Men vanligast är att bara bulta fast rampen mot betonggolvet. Därefter kräver enheten bara ström, viss kabeldragning och att montera en kamera som tar bild på den aktuella kundbilen när den rullar över rampen.
“Elbilar har ett lägre servicebehov, och då kan en däckmönsteravläsare vara ett sätt för verkstaden att framtidssäkra sig för att hitta nya inkomstkällor”
– Martin Billinger, teknisk säljare vid Sun Maskin & Service AB
Förutom däckens mönsterdjup så kan Treadreadern också ge en indikation om snedslitning och rent av felaktig dämparinställning. Rapporten ger en indikation, men det är fortsatt upp till teknikern att borra djupare i analysen och fastställa vad som faktiskt behöver åtgärdas, något kunden i slutändan får ta ställning till. Att däck- och hjulrelaterade frågor väntas öka i betydelse framöver är det dock få som tvivlar på.
– Elbilar blir allt vanligare i vår samhällsbild och dessa bilar sliter däck hårdare än personbilar med förbränningsmotor, säger Martin. Elbilar har samtidigt ett lägre servicebehov, och då kan en däckmönsteravläsare vara ett sätt för verkstaden att framtidssäkra sig för att hitta nya inkomstkällor. Många elbilar rullar dessutom på 21 tumshjul eller större än så. Det är bara att se vad en uppsättning sådana däck går på, då kan en däckmönsteravläsare betala av sig relativt fort, detta utan att tillföra ökad arbetsbörda.
Tilläggas ska att det på marknaden också finns handhållna alternativ som även de läser av däckens mönsterdjup, där enheterna har uppkoppling med möjlighet till utskrivna rapporter. Tekniskt enklare och inköpsmässigt billigare alternativ. Den kräver dock att teknikern aktivt läser av däckmönstret på varje enskilt hjul, vilket innebär en annan arbetsinsats än de helautomatiska systemen.
Låt oss gå vidare till billyften. Den kanske mest självklara investering för varje fordonsverkstad. Finns där vinster att hämta hem även där?
– Absolut, svarar Martin. Vi kan börja med lyfttider.
INGROUNDLYFT EN STOR VINST
Han tar en av MaHas traditionella 2-pelargolvlyftar, med 3,5 tons kapacitet som exempel. Här är lyft- och sänktiden 40 sekunder per riktning. Föreställer vi oss en verkstad som gör 20 lyft per dag motsvarar det strax över 13 minuter per arbetsdag bara i lyft/sänk-tider, per lyftstation.
Som alternativ till detta tar Martin den snabbaste ingroundlyft som företaget kan erbjuda. En lyft nedsänkt i marken sparar förstås på golvytan i nedsänkt läge, men det är främst lyfthastigheten som blir den stora vinsten:
– Den har en lyfttid på 28 sekunder och en sänktid på 20 sekunder. Enbart lyfttiden per dag blir enligt samma exempel 9,3 minuter per arbetsdag och arbetsstation. Utslaget på 250 arbetsdagar i en verkstad med 10 lyftar är skillnaden i enbart lyfttid 160 arbetstimmar. Det motsvarar en heltidsanställd i en månad.

Lyft- och sänktider bör alltså ses i det större perspektivet, för att nyttan ska framgå som tydligast. Baksidan är förstås prislappen, som med en ingroundlyft blir högre än för en bultad tvåpelarlyft.
– Priset för lyften i sig behöver inte bli så mycket dyrare, men det är kassetten och arbetet för att sänka ned kassetten i det gjutna golvet som gör att det blir högre, förtydligar Martin. Ingroundlyftar är främst aktuella vid en nyprojektering av helt ny fordonsverkstad, när golvet ändå ska gjutas. Visst går det att installera i efterhand, men då måste man undersöka vilken mark man har att jobba med under den befintliga betongplattan. Finns där berg som måste sprängas, då är det inte aktuellt att eftermontera. Så de riktar sig främst mot nybyggen.
Du bör också tänka på mångsidighet. Väljer du en saxlyft med körbanor, sax i körbanan och en axellyft fram, där lyften också är förberedd för att hantera hjulinställning, då täcker du in de flesta jobb i en och samma lyft.
– En sådan lösning är nog den mest yteffektiva lösning i lyftväg man kan ha, tror Martin. Men det finns fortfarande arbeten som en sådan lyft inte lämpar sig för, exempelvis om du måste lyfta ur ett batteripaket från en elbil. Därför krävs i regel ändå två typer av lyftar i varje verkstad. Fördelen med den traditionella tvåpelarlyften med armar är att det i grunden är en väldig multifunktionell lösning och ett billigt alternativ.
SÄRSKILDA LYFTGAFFLAR
För att öka nyttan kring en tvåpelarlyft så finns det varianter som har särskilda lyftgafflar som tillval.
– Med dessa monterade på lyften så lyfter du i hjulen istället för bilens lyftpunkter vid trösklarna. Det ökar användningsområdet för tvåpelarlyftar ytterligare, menar Martin.
Vem riktar sig då mobila personbilslyftar till?
– Främst de som har någon form av säsongsbehov, anser Martin. Verkstaden har kanske olika behov av lyft på olika delar av året där lyften enkelt ska kunna flyttas undan när den inte används.
Viktigt att tänka på här är lyfthöjden. Se till att den är tillräcklig. En lyft som bara hissar halv lyfthöjd på 140 cm passar kanske inte alla. En lyfthöjd på 190 cm är att föredra och var uppmärksam på att lyften är CE-godkänd.
Alla former av tunga lyft är av ondo och bör i största möjliga mån undvikas. Framförallt däckverkstäder har anledning att hitta lösningar som avlastar teknikernas ryggar från tunga lyft. Hjulen på moderna bilar blir allt större och därmed tyngre. Olika former av hjullyftar blir därför ett självklart tips på en smart och effektiviserande lösning. Här är det hjullyftar som gäller. Traditionella hjullyftar som drivs med nätel är förstås vanligt förekommande, men det finns också alternativ.
– Vi har i vårt sortiment en manuell hjullyft som drivs med en mutterdragare med 21 mm hylsa, säger Martin. Det är en lösning som passar alla, även den mindre fordonsverkstaden.

Han upplever en allt högre efterfrågan av hjullyftar, vilket rimligtvis hänger samman med att trenden går allt mer mot allt större och tyngre hjul.
– Tidigare var 22 tum extremt på en personbil, men idag är det vardag. Det är hjul och däck som fortsatt ska hanteras, krängas, monteras och balanseras.
När det kommer till hjulinställningar så är de maskiner som finns för ändamålet av naturliga skäl utrymmeskrävande. Finns det något att göra här för verkstaden som vill spara på utrymmet?
– Rekommenderat avstånd från pelare till kamera är 2,7 meter, men i Hoffmanns sortiment finns det de kallar för Short Bay. Det tillåter dig att komma ned i 1,7 meter mellan främre vridplatta och kamerabommen, säger Martin. Men tightare än så vet jag inte om det går att få till. Här bör verkstaden istället fråga sig hur mycket hjulinställningar man räknar med att göra.
INDUKTIONSVÄRMARE SPARAR TID
Räddningen, i flera fall, är en hjulinställningsutrustning som är mobil och som lätt kan stuvas undan när den inte används. En bom som går att fälla ihop bör vara en självklarhet i dessa situationer.
Induktionsvärmare är kanske inte något man tänker på när det gäller genomtänkta lösningar.
– Men rätt och framförallt smart induktionsvärmare kan spara tid, menar Martin. En modern variant har en annan elektronik och avancerade program, så att du värmer precis rätt. Inte för mycket och inte för lite. Tidsbesparande om du måste värma bultar som rostat fast, där induktionsvärmarens program ser till att temperaturen i bulten blir precis rätt.
Med en vanlig induktionsvärmare gäller det att själv ha fingertoppskänsla. Värmer du för lite så riskerar bultens gängor att inte bli tillräckligt varma. Värmer du för mycket riskerar du att dra av bulten. Ett dilemma som en smart induktionsvärmare med möjlighet att förinställa värmeprogram löser.
– Det kan vara ett väldigt nyttigt verktyg, särskilt för den som ofta jobbar med hjulinställningar, avgassystem, bromsarbeten eller för skadeverkstäder.
RÅDET: KÖP RÄTT AC-MASKIN
Martins nästa tips, för att kostnads- och platseffektivisera verksamheten är en AC-maskin som klarar att hantera både den äldre R134a-gasen och den nya HFO 1234-gasen.
– AC-service är något som nästan alla verkstäder håller på med, menar Martin. Att köpa en dualmaskin kostar inte mycket mer än vad en singelgasmaskin kostar. Att ha en maskin som klarar båda gastyper är också en form av framtidssäkring för verkstaden. Vi får fler och fler frågor om HFO-gasen. Samtidigt är det bra att även fortsatt kunna hantera den äldre R134a-gasen.
När det gäller att jobba smartare, inte hårdare, så finns det många hjälpmedel för fordonsverkstaden att ta till. Ibland kan du låta tekniken göra jobbet åt dig. Det är Würths intelligenta och automatiska lagersaldosystem för kemikalieskåp ORSYskåp Digital och ORSYskärm bevis för. Ett system där tekniker får logga in för att öppna skåpet.
Produkterna i skåpet är samtliga registrerade och skåpet läser automatiskt av vad som plockats ut och av vem. Verkstaden fastställer själv ett min- och max-lager för skåpets innehåll, vilket sedan fungerar som utgångspunkt för skåpets aktuella lagersaldo och när det är dags att beställa nya produkter för att fylla upp. En beställning som systemet då sköter själv.
– Det ger full transparens kring förbrukning, bästa möjliga TCO och hållbarhet, säger Christofer Undegard vid Würth i Sverige. Kunden får riktig data för att optimera sin verksamhet och fokusera på det som skapar värde.

Förutom full koll på lagersaldo och kontroll på hur varorna hanteras och av vem får verkstaden också full koll på förbrukning vilket kan fungera som underlag för budgetering, fakturering och prissättning för arbete och förbrukningsmaterial.
– Den stora vinsten är att verkstaden kan vidaredebitera sin förbrukning till sina kunder, fortsätter Christofer Undegard. Förbrukningsmaterialet blir inte längre en kostnad, utan en intäktsmöjlighet.
Som grädde på moset får verkstadens personal en sak mindre att hålla i huvudet, eftersom systemet själv håller den det berör uppdaterad om statusläget.
MOBILA LYFTAR HOS TUMBO HUSVAGNAR
I Tumbo ligger en av landets största husbilsanläggningar, som har en lika rymlig som modern fordonsverkstad. Här har man valt att arbeta med just mobila lyftar.
Företagets verkstadscoach Sebastian Mesimäki menar att valet av denna typ av lyftar var självklart:
– Vi har 14 portar som det skruvas med på bodelen med bland annat bromsjustering, stödbenmontering och liknande. Smidigare än detta blir det inte. När lyftarna inte används så kan vi ställa dom åt sidan och ha bra med plats runt fordonet.

Han ser kostnaden för inköp samt det minimala underhåll som de mobila lyftarna kräver som en oslagbar kombination. Med företrädandevis stora fordon i verkstaden så var det viktigaste för Tumbo Husvagnar och Husbilar att lyftarna skulle klara 12 ton.
– Vi har även anordning för att kunna lyfta husvagnar i chassit, fortsätter Sebastian Mesimäki. Detta gör det smidigt vid montering av mover till exempel (manövreringssystem som bistår med hjälp när husvagnen ska flyttas in på plats).
Finns det någon nackdel med mobila lyftar?
– Baksidan skulle väl kunna vara platsen, anser Sebastian. De tar plats där de står och även runt fordonet. Så vid mindre verkstäder kan de kanske vara lite i vägen och bökiga att placera runt. Detta är kanske inget man ska använda på en bilverkstad som lyfter 5-10 bilar om dagen med olika hjulbas.
Förvaring av verktyg går också att effektivisera. Vid Upplands Motor Syd i Kista samlas alla specialverktyg, som tekniker kanske inte använder dagligdags men som ändå krävs för att verksamheten ska fungera, i ett särskilt kartotek.

Ett av de mer frekvent använda verktygen är pressverktyg för drivaxlar och hjullager. Andra verktyg, som fjäderkomprimatorer används mer sällan, men är förstås obligatoriska att ha i verktygsarsenalet.
Kartoteket utgörs i princip av traditionella verktygstavlor. Skillnaden är att varje sådan verktygstavla är monterad på släde, så att teknikern kan dra ut just den aktuella verktygstavlan som arbetsuppgiften kräver.
Upplägget gör att verktygstavlorna endast upptar en väldigt koncentrerad yta i hallen, vilket frigör yta till annat. Till på köpet är alla verktyg också strukturerade, där var sak har sin givna plats och verktyg som används mer sällan ligger inte bland mer frekvent använda verktyg.


Ordning och reda och ett system som passar även de fria, mindre fordonsverkstäderna lika väl som verksamheter inom större koncerner.
En mer kostsam lösning, men som i grund bygger på en liknande princip, är en högteknologisk lagerkarusell. Det är förstås ett alltför dyrt system för en fristående verkstad att investera i och kräver även en viss höjd på byggnaden. Men för verkstäder inom större koncerner, som är i fas att bygga nytt kan det vara ett intressant alternativ att kika mot.
Porsche Center i Linköping är en anläggning som investerat i en sådan lagerkarusell. Här finns alla specialverktyg samlade. Karusellen är dubbelmatad, med det menat att operatören kan stå på vardera sida.
– Reservdelsteknikern planerar på ena sidan och verkstadsteknikern står på motsatt sida, förklarar Porsche Center Linköpings servicemarknadschef Mattias Erixson.

Karusellen innehåller dessutom mycket mer än bara specialverktyg. Här finns också reservdelar, vilket gör det möjligt för teamet att förplanera alla jobb på ett effektivt sätt. Allt som allt består karusellen av 40 hyllplan, med flera fack på varje hyllplan. Det rör sig förstås om en kostsam lösning, som inte lär vara förunnat den enskilda fria verkstaden. Men för större verkstadskoncerner kan det vara ett intressant alternativ, med flera givna vinster.
– Teknikern behöver inte gå in på lagret, säger Mattias Erixson. Målet är att när vi ska förplanera jobb, så ska alla verktyg som behövs för det jobbet ligga sorterat och klart i karusellen för varje specifikt jobb. Det var ett grymt jobb att få in allting, men nu när det är på plats så är det väldigt smidigt.
Stort som smått, budget eller lyx. De smarta lösningarna för fordonsverkstaden finns att finna.
Kanske har just er fordonsverkstad tips på smarta produkter som hjälper er att finna en bättre organisering, effektivitet och ytterst ökad lönsamhet?
Hör i så fall av er till DMV och berätta!
FLER NYHETER
VISA FLER






