Slut på telefonsamtalen till verkstaden?
Lasingoo vill få kunderna att boka servicetid direkt på nätet.
Tjänstebokning på nätet blir allt vanligare inom de flesta branscher, och verkstadssektorn är inget undantag. Nu har Mekonomen Group tillsammans med flera andra stora aktörer skapat Lasingoo, en sökmotor för verkstäder där användaren får en prisbild direkt och därefter också kan boka sin service. I skrivande stund har drygt 1 900 verkstäder anslutit sig sedan lanseringen i mitten av december förra året.
– Syftet var att skapa en marknadsplats för hela branschen. Det spelar ingen roll om du är ansluten till en kedja eller inte, alla verkstäder är välkomna att gå med. Vi utfärdar inga rekommendationer för exempelvis Mekonomen-anslutna utan det är upp till de enskilda verkstäderna att efter eget huvud bestämma om man vill vara med. Däremot tycker jag att verkstäderna bör tänka på den långsiktiga kundanskaffningskostnaden. En effektivisering av administrationen innebär att du kan lägga mer debiterbar tid på verkstadsgolvet, säger Martin Engberg, vd för Lasingoo.
Idag ingår förutom Mekonomen Group med varumärkena Mekonomen och Meka även Autoexperten, AD-bildelar, Bosch Car Service, Hedin bil och OKQ8 i styrelsen.
– Även om Mekonomen Group har flera varumärken och namnet Lasingoo kommer från Mekonomen har alla varsin plats i styrelsen, säger Martin Engberg.
Kunderna vill inte ringa
För konsumenten är tjänsten gratis medan verkstäderna betalar en procentsats på värdet av de bokade tjänsterna. I dagsläget är det fyra tjänster som erbjuds: oljebyte, olika former av service, bromsbyten och kamremsbyten. Att det blivit just de tjänsterna är för att de går att automatkalkylera för i princip alla fordon.
– Med de områdena täcker vi majoriteten av alla ordinarie ärenden. Om verkstaden upptäcker andra problem tillkommer självklart den kostnaden precis som vanligt. Det är inte vi som sätter några priser utan verkstäderna sätter sina egna priser också på de fasta tjänsterna, säger Martin Engberg.
Lasingoo fungerar även som en konsumentsajt med omdömen om de olika verkstäderna.
– En verkstad har i grund och botten tre faktorer att konkurrera med: Pris, geografisk position och omdöme. Var den ligger är svårt att ändra på. De andra faktorerna kräver att verkstäderna vågar vara transparenta. En undersökning vi gjorde under utvecklingsfasen visar att konsumenterna vill ha den här typen av tjänst här och nu. I förhållande till exempelvis resebranschen är den här marknaden outvecklad men konsumentbeteendet är detsamma. Kunderna vill boka på nätet och i många fall vill man inte behöva ringa något samtal. Många verkstäder är vana vid telefonkontakten men jag tror att de snabbt kommer att se fördelarna med att bokningar sker via nätet, säger Martin Engberg.
På sikt hoppas Martin Engberg att Lasingoo ska komma att innefatta fler tjänster och även dra nytta av ny teknik.
– Vi vill i förlängningen att kunden ska kunna hålla koll på hela sitt bilägande via Lasingoo och dra nytta av tekniska lösningar för att göra just de.