Startade fristående elbilsverkstad: “Mycket stora jobb”

EV Center i Ås blev ett lyckat drag
Startade fristående elbilsverkstad: “Mycket stora jobb”

Med ett stort intresse för elbilar och en ledig lokal som dök upp beslutade sig Torbjörn Jonsson för att starta EV Center i Ås. Företaget, som är en av landets första helt fristående elbilsverkstäder för alla märken, visade sig vara en lyckad satsning. 

Från ett personligt intresse till yrkesmässig fristående elbilsverkstad. Torbjörn Jonsson driver sedan februari i fjol företaget EV Center. En fristående fordonsverkstad inhyst i en relativt anspråkslös industrilokal i Ås, Krokum kommun.

– Verkstaden ligger lite anonymt och det är inte så många som känner till den än, säger han.

Detta till trots så är Torbjörns kalender fulltecknad, ett tydligt bevis för att kunderna hittar hit.

FOKUS: ELBILAR

Företaget har hittat sin nisch genom att rikta sig till privata elbilsägare där garantin på elbilen gått ut.

– När det uppstår fel på dessa elbilar vänder sig ägarna först till märkesverkstad och får då en offert från dem. Beloppen är ofta alltför höga i förhållande mot bilens begagnatvärde. Först då söker elbilsägaren efter alternativa lösningar och det är så de brukar hitta oss. Vi är ingen avtalskund till försäkrings- eller assistansbolag, utan en helt fristående allbilsverkstad som uteslutande fokuserar på elbilar.


Framtiden, för den som har kunskapen och är redo att satsa på en renodlad elbilsverkstad, ser ljus ut, enligt Torbjörn Jonsson som driver EV Center i Ås. Hans egen bokningskalender är fulltecknad och andelen kunder som hör av sig ökar. Själv räknar han med att ha gå i pension inom fem års tid, så hur framtidsplanen för den egna elbilsverkstaden ser ut på längre sikt är oklart.

EV Center är inte först med detta koncept, men hittills en av väldigt få.

 – Det finns en fristående elbilsverkstad i Malmö som hållit på mycket längre än vad jag har gjort, men någon mer än dem och vi kommer jag inte på, menar Torbjörn. Jag är övertygad om att vi kommer att se en utveckling av fristående elbilsverkstäder i framtiden. Den resan har knappt ens börjat. Även om det kanske inte kommer röra sig om rena elbilsverkstäder ser nog även de fria verkstäderna till att de behärskar arbetet och tekniken som sådan framöver.


Verkstaden är enkel, men funktionell. Enligt Torbjörn Jonsson är det först nu som underlaget av begagnade elbilar utan fabriksgarantier börjar bli tillräckligt stort för att det ska finnas en marknad för en fri, allmän elbilsverkstad.

Hans företag har sin grund i ett personligt elbilsintresse.

– Jag köpte min första elbil i mitten av år 2002, berättar Torbjörn. Då i form av en eldriven Renault Clio, vilket i princip var den enda elbilen på marknaden vid den tidpunkten.

TRÖTTNADE PÅ FÖRBRÄNNINGSMOTORER

Det är ett intresse som därefter växt successivt. Under tio års tid drev han en konventionell fristående fordonsverkstad, men han tröttnade till slut på att skruva med förbränningsmotorer. Något omgående skifte till elbilsverkstad blev det inte.

– Det var många som jagade mig och som tyckte att jag skulle börja skruva med elbilar istället, minns Torbjörn. Men det är först på senare år som underlaget för det har vuxit till sig tillräckligt starkt. Så länge elbilarna har fabriksgarantier är det helt ointressant för kunden med en fristående elbilsverkstad. Men när Teslas 8-åriga garanti gick ut, då hände det saker.


Torbjörn Jonsson har tidigare drivit en konventionell fordonsverkstad, men tröttnade på att skruva med förbränningsmotorer. Elbilsintresset har han haft allt sedan år 2002.

EV Center fokuserar helt på högvoltsbatterierna och drivning. 

– Byta bromsar, styrleder och allt det där, det kan vem som helst göra, menar Torbjörn. Det vi arbetar med berör helt fordonens elmotor, drivlina samt batteripaket.


EV Center har valt att uteslutande fokusera på de delar på elbilarna som har med eldriften att göra. Vanlig service, som byte av bromsbelägg och liknande, fixar vilken annan verkstad som helst. Här fokuserar man på problem som uppstått i högvoltssystemet.

Ett lyckat drag, av bokningskalendern att döma. Sedan starten av företaget för strax över ett år sedan har Torbjörn haft mer eller mindre fullt upp med att reparera elbilar.

– Det har varit mycket stora jobb, som batterireparationer, inverterfel samt elmotorfel, beskriver Torbjörn. Jag får ofta grotta ned mig rejält i detaljerna och ofta börja om från början för att lösa bilens problem.

 Ett vanligt problem drabbar enligt Torbjörn ofta en av landets mest populära elbilsmärken.

– Problemet är när biltillverkarens batterier som de använder blir gamla, beskriver Torbjörn. De håller inte och de är känsliga. Batteripaketets BMS-system (battery management system) registrerar signaler från massa olika celler i batteriet. Vid minsta fel beordrar den att stänga av strömtillförseln för att undvika termisk rusning och risk för brand, med resultatet att bilen blir helt död. Bilen går då inte längre att köra, utan hittar hit på bärgare.

BATTERIBYTE KAN BLI DYRT

Med sin erfarenhet vet Torbjörn att biltillverkaren själv i dessa lägen förespråkar ett helt nytt huvudbatteri.

– Tillverkaren tar ungefär 130 000 kronor för ett begagnat ersättningsbatteri eller 230 000 kronor för ett nytt batteripaket. Men hur många är villiga att betala dessa summor, när garantin på bilen gått ut och fordonets värde ligger på runt 300 000 kronor?

Torbjörn Jonssons uppfattning är att debatten kring arbete med högvoltfordon periodvis gått över styr. Att det måste finnas bestämmelser är en sak, men debatten och ett hårt draget regelverk menar han också kan skrämma folk från att vilja befatta sig med elbilar.

– Utbilda folk ordentligt, säger han. Skräm inte upp dem med historier. Vi är helt fristående och jag vet vad jag håller på med. Jag visar gärna kunden, men jag släpper inte in folk i verkstaden som inte har en aning om hur det fungerar.

VERKSTADSYTAN MÄTER 84 KVADRATMETER

Verkstaden i Ås är liten. Till ytan blott 84 kvadratmeter, där en tvåpelarlyft och en enklare saxlyft står.

– Jag provade ett tag på att göra ambulerande besök hos kunden, berättar Torbjörn. Men jag insåg snabbt att jag inte kan lösa de problem som jag fokuserar på ute hos kunden. Jag måste ha bilen i min verkstad, där jag har all min utrustning. Under den tid jag provade på ambulerande verksamhet hände det ofta att jag kunde berätta för kunden vad felet var, men jag kunde inte åtgärda det på plats.


Fordonsverkstaden i Ås är liten till ytan och rymmer endast en tvåpelarlyft samt en saxlyft. Kunderna består uteslutande av elbilsägare där garantin på elbilen hunnit löpa ut. 

Hittills har han inte stått sysslolös, sedan företaget grundades. Han beskriver sin framgång som att han är självlärd, med ett stort intresse för elbilar.

– Det är inte så att jag har skruvat med elbilar i 22 års tid, förtydligar han. Jag har bara skruvat med mina egna elbilar och engagerat mig på olika forum där elbilar diskuteras.

Under den hittills korta tid som företaget varit verksamt har han dock lärt sig en hel del. Bland annat att elbilar ibland inte håller den kvalitet som prislappen kanske ger sken av.

– Elbilar är generellt lättskruvade, menar han. Det finns elbilsfabrikat där jag tar bort både batteripaket och elmotor på under en timmas tid och där konstruktionen är väldigt enkel.

“Dessa tekniker måste vara mer kvalificerade än vad fordonstekniker som arbetar med fossildrivna bilar generellt är idag”

– Torbjörn Jonsson menar att det ställs högre krav på de som arbetar med högvoltsfordon kontra fossildrivna bilar.

Torbjörn Jonsson spår en framtid med allt fler elbilar på svenska vägar. Men med elbilar räknar han också med ett minskat servicebehov, i förhållande mot vad bilar med förbränningsmotor och våta bränslen kräver. Han spår att elbilar kommer att ge färre arbetsuppgifter för fordonsverkstäderna i framtiden.

– Förbränningsmotorn är borta, du har inga avgasrelaterade frågor och bilarna kräver mindre service än vad en konventionell fossildriven bil gör. Samtidigt ställs högre krav på de som ska arbeta med dessa högvoltsfordon. Dessa tekniker måste vara mer kvalificerade än vad fordonstekniker som arbetar med fossildrivna bilar generellt är idag. Så behovet av tekniker minskar, men kravet på de som är kvar i branschen kommer samtidigt att öka.

FEM ÅR TILL PENSIONEN

Han medger att han själv saknar en riktigt långsiktig plan för sitt företag.

– Jag är 61 år nu, så om fem år bör jag vara pensionär, resonerar han. Då vill jag nog inte skruva bil hela dagarna, men däremot kan jag tänka mig att arbeta vidare som konsult genom min sakkunskap. Något av en kunskapsbank och resurs för andra verkstäder, något sådant tror jag att jag skulle kunna tillgodose då. Vart min verksamhet befinner sig om fem år vet jag faktiskt inte, men jag är övertygad om att vi kommer se en ökning av fristående elbilsverkstäder i framtiden. 

SKRIVEN AV
Fredrik Lund