Mobila hjulställage blev ett lyft för verkstaden

Däckbolaget i Växjö satsade på mobila hjulställage – och har aldrig tittat bakåt
Mobila hjulställage blev ett lyft för verkstaden

Tunga lyft är alltid av ondo. Kanske gäller det också platskrävande gods som låser yta säsongsvis, till en fast kostnad. Däckhotell kan därför vara en utmaning för däckverkstäderna. En lösning på problemet kan vara mobila hjulställage. Däckbolaget i Växjö var tidiga med att satsa på denna form av lösning, något de aldrig har ångrat.

Hjulhotell är en bra service och möjlighet till ökad lönsamhet för företaget. Men det är också en utmaning, då det är utrymmeskrävande och yta som inte kan användas till annat än just förvaring.

För en däckverkstad är det närmast obligatoriskt att kunna erbjuda tjänsten, vilket kan skapa utmaningar.

När Däckbolaget i Växjö beslöt sig för att se över, och effektivisera, sitt däckhotell. Tidigare använde de uteslutande fasta tvärställda ställage med stående däck. En då helt manuell hantering och något som man ville komma bort ifrån. Inte minst eftersom hjulen på moderna bilar tenderar att bli både allt större och tyngre. Lösningen såg ut att finnas i just mobila ställage.

– Jag såg systemet på Youtube och tyckte det verkade häftigt, förklarar Däckbolaget Växjös vd Hans Karlsson. Vi gjorde den här investeringen i slutet av år 2016 och det handlade om en stor investering för oss.


Anders Jonasson och Hans Karlsson ser båda fördelar med systemet. ”Varför tog vi inte det här steget tidigare?” frågar sig Hans Karlsson, som kunde räkna hem investeringen redan efter fyra säsonger.

Företaget har idag två lokaler för däckhotell. Dels den cirka 200 kvadratmeter stora lokalyta, med cirka 5,5 meters takhöjd, där de mobila ställagen finns. Men också ytterligare 150 kvadratmeters yta, som ännu innehåller fasta ställage för stående förvaring, där alla hjul ännu får hanteras för hand. Hans Karlsson menar att han märker en tydlig skillnad mellan företagets båda hjulförvaringsytor, både när det gäller effektivitet och ur ren arbetsmiljösynpunkt.

–  Fördelen med mobila ställage är flera, säger han. Dels skapar det en snabbhet, framförallt under högsäsong. Det innebär inga fysiska lyft för teknikerna alls, det är först vid bilen som de måste lyfta hjulen för hand. Och allt ligger tillgängligt snabbt och smidigt.

Men hur går det till? Det är en fråga som kan delas upp i tre delar. Installation, funktion och så klart också säkerhet. Låt oss börja med installation. Vad krävs då egentligen? Frågan går till SSI Schäfer System Internationals svenska försäljningschef Anders Jonasson.

– Det optimala är nybyggnation och en betongplatta som är minst 200 mm tjock, svarar han. Det är minimum för att du ska kunna installera ett mobilt ställagesystem.

UTGÅNGSLÄGET: EN ASFALTSGRUND

Har du en befintlig gjuten platta som uppfyller djupkravet så går det också att fräsa upp spår i den plattan i efterhand.

–  I sådana lägen använder man ett annat typ av beslag, som rälsen sedan vilar mot, fortsätter Anders Jonasson.

För Däckbolaget i Växjö var utgångsläget en asfaltsgrund, som fick rivas upp. Därefter gjöts en betongplatta som uppfyller ställagens monteringsvillkor.

–  Eftermontering är mer bökigt, men det är möjligt, säger Anders Jonasson. Vi börjar alltid med att utgå från lokalens förutsättningar, med mål att få in så många hjul som möjligt. Lönar det sig mest med stående eller liggande förvaring?

Fördelen med ett däckhotell är att det är förhållandevis lätt att räkna på affären. Man vet ju sina priser för förvaring och hur många hjul som däckhotellet kommer att rymma. Knäckfrågan är förstås från när man kan räkna hem affären.


Fördelen med ett däckhotell är att det är förhållandevis lätt att räkna på affären.

Byggnadens inre takhöjd är förstås en annan faktor att ta hänsyn till. Givetvis för att fastställa höjden på ställagen, vilket i sin tur fastställer kapacitet vilket är en viktig faktor för att därefter beräkna lönsamhet.

– I den här lokalen är det cirka 5,5 meters takhöjd. Jag skulle säga att det är ett minimum för att kunna räkna hem affären, menar Anders Jonasson. Maxhöjd för ställagen är sju meters höjd, men det är också möjligt att förstärka gavlarna. Man får dock hela tiden tänka på att du ska kunna plocka ned hjulen på ett säkert sätt, vilket också sätter begränsningar på höjden.

Varje vagn i ställaget tål en belastning av 50 ton. 

–  En suv-plats ska helst inte belastas med mer än 120 kg. En standarddäckplats begränsning är satt till 100 kg, men på det finns förstås marginaler. Men som en säkerhetsmarginal och riktlinje per däckplats, säger Anders Jonassson.

MODULÄRT SYSTEM

Systemet är modulärt och därför kan flera vagnar kopplas samman, så att de bildar en gemensam rad. Hos Däckbolaget i Växjö består varje rad av fyra sammankopplade vagnpar. Maximal längd för varje rad är 34 meters djup. 

– Längre djup än så fungerar inte. Det är den belastning som ett elskåp klarar att hantera, säger Anders Jonasson. Rent funktionellt består systemet av eldrivning med kugghjul som kuggar i en kedja som ligger i spåren i golvet. Jag tror hastigheten vid manövrering uppgår till max 4 meter per minut. Det är viktigt att processen sker långsamt och utan rivstart.

Totalt sett har Däckbolaget i Växjö tio sådana rader, där de två yttersta på vardera sida utgörs av fasta ställage. Den mobila funktionen står de övriga åtta ställagen för. De löper på det som enklast kan beskrivas som ett rälssystem.

–  Om verkstaden tror att däckhotellet kommer att växa i framtiden så är det vanligt att vi lägger räls så att det klarar en senare utbyggnad, förklarar Anders Jonasson.

“Vi ser en ökning av större hjul, säger han. Det blir mer och mer av både elbilar och suv-fordon, och de har alla grymt stora hjul.”

– Hans Karlsson, vd på Däckbolaget Växjö.

Allt som allt bedömer Hans Karlsson att företagets däckhotell, i det 200 kvadratmeter stora utrymmet, idag rymmer nära 4 800 hjul, vilket motsvarar hjul till 1 200 bilar. Det är nästan dubbelt så många hjul i förhållande mot vad ytan rymde tidigare, med sina gamla fasta ställage.

Hur fungerar systemet i praktiken? När kundens bil rullar in i hallen har den en arbetsorder med ett nummer som motsvarar en plats i däckhotellet. 

– Platsnumret motsvarar platsen i ställaget där kundens hjul finns att hitta. En tekniker kan hämta hjulen, medan den andra hissar upp bilen och lossar de hjul som sitter på bilen för stunden, beskriver Hans Karlsson.

De mobila ställagen kan manövreras antingen via fjärrkontroll eller genom att trycka på knappen direkt på vagnarna. Hans Karlsson demonstrerar.

Operationen, när vagnställaget börjar att röra på sig, sker förstås mycket långsamt, men också närmast helt ljudlöst.

–  Vi valde 2,20 meter som gångbredd, fortsätter Hans Karlsson. Man vill ju ha en så liten gång som möjligt, men måste också ha tillräckligt med utrymme att manövrera den truck som används för att lyfta ned hjulen. Vi hade kunnat ha bredare gång än det vi nu har, men det hade nog kostat oss en rad med ställage.

STÖRRE HJUL BLIR VANLIGARE

Hjulställen i det mobila ställaget är också uppdelat. Större delen av ställaget är anpassat för standarddäck, vilket innebär upp till cirka 650 mm diameter. En viss del av ställagen rymmer dock hjul upp mot 800 mm diameter, för att matcha suv-storlekar. Hans Karlsson räknar med att på sikt behöva göra en omstrukturering av fördelningen, något som förstås låter sig göras i efterhand.

–  Vi ser en ökning av större hjul, säger han. Det blir mer och mer av både elbilar och suv-fordon, och de har alla grymt stora hjul.

Trucken som används för att lyfta upp eller ned hjulssatserna är särskilt anpassad för uppdraget. Gafflarna är smala och långa och lyfthöjden är förstås helt anpassad för att matcha höjden på befintligt ställage.

–  Det finns kameror att sätta på truckens gafflar. När man kör högst upp så gäller det att det blir rätt, men vi har aldrig haft en olycka under alla dessa år.

Hjulen kan förvaras antingen stående eller liggande. Däckbolaget i Växjö har valt det senare. Varje hjulssats lyfts sedan ned och placeras direkt på en rullvagn. Även denna är särskilt anpassad för att stämma överens med truckens gafflar, så att de kan löpa fritt när hjulens belastning överflyttas från truckens gafflar till vagnen.


Efter att ha lyft ned den aktuella uppsättningen med hjul placeras hjulsatsen på en specialanpassad vagn. Vagnen låter truckens gafflar gå fritt. Vagnen och trucken gör jobbet åt teknikern, som kan spara på sin kropp och rygg.

Därefter kan teknikern bara rulla ut vagnen till billyften där kundens bil är upphissad. Först där sker den enda riktigt manuella hanteringen, där teknikern måste lyfta upp hjulen i samband med skifte.

Vid omvänd procedur, när kundens hjul ska flyttas från bilen och in i hjulställaget, har Däckbolaget ett helautomatiskt hjultvättsystem. Hjultvätten matar automatiskt fram hjulen och lyfter i/ur dem mellan vagn till hjultvätt. Så inte heller där krävs några manuella lyftinsastser. Åter igen för att spara på teknikernas kroppar. Hjultvätten i sig handlar om mer än att bara vara en god service åt kunderna.

–  Det är viktigt att tvätta alla hjul så att du löser bort all lös smuts innan hjulen placeras i det mobila hjulställaget, betonar Hans Karlsson. Annars får du en massa smuts och skit i rälsspåren och ju mer smuts och grus som samlas där desto sämre riskerar det att fungera.


Det är viktigt att tvätta alla hjul som ska förvaras i det mobila hjulställaget. Här kommer en helautomatisk hjultvätt bra in i bilden. Inte heller här krävs några tunga lyft från teknikerns sida. Hjulen matas fram, samt i och ur maskinen automatiskt.

Underhållsmässigt görs en eller två gånger per år en okulär besiktning av systemet. 

– Man får också smörja drivkedjan, men mycket mer jobb än så är det inte försäkrar Hans Karlsson.

Med höga vikter och ställage i rörelse ställs förstås också höga krav på säkerheten. Här arbetar systemet med flera olika sensorer, som ska säkerställa att inga olyckor sker.

–  Vi har en trucksensor som känner av om det finns en truck inne i gången. En sensor kan också känna av om ett hjul skulle ha ramlat ned eller om en person befinner sig i gången. I sådana situationer stannar systemet automatiskt om någon annan försöker att manövrera det, förklarar Anders Jonasson. Ingen ska kunna klämma sig eller komma till skada.

Praktiskt består sensorerna av två stolpar i vardera ände av ställagen, där en infraröd stråle känner av om någon passerat. Det finns också ytterligare sensorer på golvnivå, så kallade footbarriars, som läser av golvytan i jakt på föremål på golvet som måste flyttas innan hyllsektionerna kan manövreras. En tvåstegs kontrollfaktor som säkerställer allas trygghet.


Hyllsektionerna rullar på det som enklast kan förklaras som en räls. Det är viktigt att hålla hjulen rena för att så långt det är möjligt undvika smuts och grus i skenorna. 

Att systemet med mobila ställage är uppskattat råder ingen tvekan om.

–  Jag ser det på alla mina anställda tekniker, säger Hans Karlsson. Ser de att hjulen som ska hanteras finns i det äldre däckhotellet med fasta ställage så hör jag ju ”Åh, nej”. Vi har pratat om att bygga ut även det däckhotellet, men där inne är det asfaltsgrund, ingen gjuten platta. 

För Däckbolaget handlar det också om att stärka sitt eget attraktionsvärde. Att hitta kompetent personal är en utmaning. Då gäller det också att hålla hårt i de duktiga anställda som håller företaget igång.

–  Ja, jag tror att det också är så man måste se det, fortsätter Anders Jonasson. Hur attraktiv arbetsplats och arbetsgivare är jag? Vad har de för typ av förvaringsmöjligheter hos konkurrenterna? Vill man verkligen ta ett steg tillbaka då? Det här systemet skulle jag säga är det mest ergonomiska man kan ha, som kräver i princip inga manuella lyft alls annat än vid just bilen. Teknikern sparar armar och rygg.

“SYSTEMET VÄCKER KUNDERNAS NYFIKENHET”

Hans Karlsson håller med. Han värnar om sina anställda och deras arbetsmiljö. Han känner även till hur svårt det är att hitta kompetent personal. Han ser också ytterligare ett värde i att verkstaden ligger i framkant: Bilden utåt och symbolvärdet gentemot företagets kunder.

 –  Jag vill ha superrent här inne, för det är roligt att visa upp systemet för dem, säger han. Det är en styrka. Det ska vara rent och snyggt och det ger ett proffsigt intryck. Systemet väcker helt klart kundernas nyfikenhet och det är roligt.

Finns det verkligen inga baksidor alls med mobila hjulställage?

–  Det skulle vara om systemet går sönder, svarar Hans Karlsson. Det får bara inte hända och då är det viktigt att man valt en leverantör som har god och snabb support. Vi har aldrig haft problem med vårt system och jag vet att serviceteknikerna alltid är i standby och på tårna om något skulle hända. Sådant är förstås jätteviktigt. 

Företaget har aldrig ångrat sitt val av investering.

– Nej, det är snarare tvärtom, säger Hans Karlsson med ett skratt. När vi väl hade gjort denna investering så frågade vi oss ganska omgående varför vi inte tagit det här steget tidigare. Med den kapacitet vi nu har, och de priser vi tar för förvaring, så kunde vi räkna hem affären redan efter fyra säsonger. 

SKRIVEN AV
Fredrik Lund