Vem uppfann vad? Del 2

Jag får ofta kommentarer om den ”gamla goda tiden” då bilmotorerna inte styrdes av elektronik. Mitt svar blir alltid något i stil med: ”Du menar innan 1967, då Volkswagen 1600 fick datorstyrd bränsleinsprutning”. Ty nästan allt vi anser modernt och nytt har funnits ganska länge. Men det är sällan uppfinnaren som blir rik eller berömd på grund av sin innovation. 
Vem uppfann vad? Del 2

Racingföraren Dan Gurneys karriär spände över Formel 1 (med bil av egen konstruktion), Nascar, Indycar och sportvagnar. En av höjdpunkterna var segern på Le Mans 24-timmars 1967, då han startade traditionen med att spruta champagne från podiet. Dan var även den förste att köra med en heltäckande hjälm i Formel 1, samt var mannen bakom flärpen på bakvingarna som också bär hans namn: Gurney flap. 

Dan slutade tävla 1970, men fortsatte att driva sitt racingteam. En testdag 1971 klagade föraren Bobby Unser över racerbilens vägegenskaper. Gurney, som själv hade konstruerat bilen, insåg att det behövdes mer marktryck, eller ”downforce” som racingfolket säger. Bilen hade redan en vinge där bak, men att vinkla ner den ännu mer skulle öka luftmotståndet allt för mycket. 

DRÖJDE MÅNGA ÅR INNAN HEMLIGHETEN AVSLÖJADES

Det var då det slog Dan att även en vinge kan behöva en liten spoiler i bakkanten som bryter av virvelvindarna bakom vingen. Sagt och gjort. Dan popnitade fast en plåtremsa i änden på vingen – och bilen fick markant ökad downforce. För att inte konkurrenterna skulle fatta hur effektiv den lilla flärpen var, påstod Dan att plåtremsan skyddade mekanikerna från att göra sig illa på vingens skarpa bakkant. Det dröjde förvånansvärt många år innan hemligheten avslöjades och tillsammans med Douglas Aircraft försökte Gurney patentera ”the flap”. Men då visade det sig att en liknande ”microflap” patenterades av E. F. Zaparka 1931, tio dagar innan Gurney föddes.

I tidernas begynnelse manövrerades alla bromsar med vajrar eller stag. Detta innebar att de i princip alltid drog snett. Lösningen var hydrauliska bromsar, som gav samma tryck vid alla hjul. Den förste att använda ett sådant system var Fred Duesenberg år 1914, men något patent tog han aldrig. Det gjorde däremot uppfinnaren Malcolm Loughead, som konstruerade ett liknande system 1918. Men innan dess hade Malcolm tillsammans med bröderna Victor och Allan grundat företaget Loughead Aircraft Manufacturing Company, som fortfarande bygger flygplan, fast under namnet Lockheed. Bröderna Loughead döpte företaget efter hur deras namn uttalades, Lockheed, och stavade därefter även sitt efternamn på fonetiskt vis. 

Läs hela reportaget här.

Läs del 1 här.

SKRIVEN AV
DMV

FLER NYHETER

VISA FLER