Vem uppfann vad? Del 1

Världens första cabriolet med plåttak, Peugeot Eclips, kom 1934 och byggdes i lite olika varianter. Mannen bakom konstruktionen var tandläkaren och formgivaren Georges Paulin.
Vem uppfann vad? Del 1

Det sägs att en vanlig bruksbil består av ungefär 5 000 delar och bakom varje liten del finns en historia om en ensam hjälte eller ett team som har konstruerat/uppfunnit detaljen. Dessa människor är för det mesta bortglömda. Därför berättar jag nu om storyn bakom oktantalet, panhardstaget, flödesbänken, plåtcabben samt champagnesprutandet på prispallen, och lite till. 

Det var förbränningsmotorn som gjorde hästvagnarna självgående, men utan de vulkaniserade och luftfyllda gummidäcken vore bilarna än idag bara användbara som jordbruksredskap. Det första luftfyllda däcket konstruerades 1845 av engelsmannen Robert W. Thompson. Som med de flesta uppfinningar var timingen fel, och det blev istället skotten John B. Dunlop som tre år senare återuppfann luftringarna. Året därpå sålde John patentet till Harvey du Cross som startade “the Dunlop Rubber Company”, trots att Dunlop själv aldrig ingick i bolaget. 

Vid den tiden sysslade Dunlop bara med cykelhjul, och det är André Michelin som vi ska tacka för att även bilarna blev luftburna. Men det var lite motigt i början. Under 1895 års biltävling mellan Paris och Bordeaux fick André exempelvis 20 punkteringar– enligt alla självutnämnda experter ett bevis på att luftringarna var helt oanvändbara.

Det är lätt att bara snöa in på de stora uppfinningarna, men de klarar sig oftast inte utan de små kompletterande detaljerna som lätt glöms bort. Varje gång jag justerar lufttrycket i ett däck tänker jag därför på August Schrader, som uppfann däcksventilen 1891 och patenterade den i USA 1893. 

Även om August Schrader var amerikan, och antagligen hade tyskt ursprung, var det fransmännen som stod för merparten av den tekniska utvecklingen i bilens barndom. Ett klart lysande exempel på detta är Peugeot som kom igång med biltillverkningen 1889. Då hade de för övrigt sedan länge varit berömda för sina fina pepparkvarnar, som faktiskt tillverkas än idag. Nåväl, det var Peugeot som introducerade motorer med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och halvklotformade förbränningsrum.

Läs hela repotaget här.

SKRIVEN AV
Bosse "bildoktorn" Andersson