33 tätskrivna A4-sidor felkoder

Då var åter det dags för några utdrag från dagboken. Den här gången tänkte jag faktiskt börja vid fikabordet där en rubrik fick mig att sätta kaffet i halsen när jag satt och slösurfade lite på nätet: ”EU Rules Intelligent Speed Assistance In All New Cars By 2022”. Fritt översatt betyder det alltså att EU reglerar intelligent hastighetsassistans i alla nya bilar från om med år 2022.
33 tätskrivna A4-sidor felkoder

Mer specifikt innebär det att EU lagstiftar om att alla nya bilmodeller skall ha en mängd olika nya säkerhetssystem from 2022. Utöver hastighetsreglering kommer bilarna även att utrustas med backvarningssystem/backkamera, körfältsassistans, trötthets- och distraktionvarning, standardinterface för eftermontering av alkolås samt en ”svart låda” som ska kunna användas för insamling av data efter olyckor enligt samma princip som de svarta lådor som finns på flygplan.

Vad gäller hastighetsövervakning så har många bilar redan idag i stort sett denna tekniska lösning via GPSinformation och automatisk kameraövervakning av vägskyltar. Den stora skillnaden är att dagens system endast ger en varning om jag kör för fort. Enligt det nya EU-förslaget kommer de nya systemen att begränsa hastigheten automatiskt så att jag inte kan köra för fort. De nya bilarna kommer med andra ord ha hastighetsassistans som standardinställning, och vill jag som förare inte använda denna funktion måste jag själv inaktivera den inför varje resa.

GRÅMARKERAT STANDARDLÄGE

De nya EU-reglerna påminner mig om ett aktuellt fall där en verkstad kontakta mig angående en kund som hade problem med sin nästan helt nya Volvo V90. Kunden hade tidigare lämnat bilen på verkstaden några gånger av samma orsak: en varningslampa på instrumentbrädan indikerade fel på bromssystemet. Verkstaden kunde dock inte hitta några fel. Upprepade provkörningar genererade heller inte några felkoder som kunde tyda på fel i bromssystemet. Med ett nytecknat 24-timmars Volvo VIDA-abonnemang gav jag mig iväg till verkstaden för att försöka att hitta felet. Jag kunde emellertid inte heller hitta några fel i bromssystemet.

En fullständig utläsning av bilens system med VIDA-diagnosen genererade dock hela 33 stycken tätskrivna A4-sidor med felkoder. Felen verkade alla ha samma gemensamma nämnare: låg batterispänning. Vem orkar läsa 33 sidor med felkodsinformation? Och framför allt, vem är villig att betala en verkstad för att läsa en mindre roman om bilen? Vi bestämde oss för att vänta tills kunden dök upp på verkstaden, och sedan låta honom visa hur han bar sig åt för att få fram de nämnda felen.

När kunden väl dök upp visade han glatt att informationsdisplayen i mittkonsolen indikerade att bromsarna var avstängda, eftersom informationsdisplayens touchknapp var gråmarkerad. Okej, nu trillade polletten ner. Dumt nog var touchknappen, som var försedd med en bromssymbol och texten ”aktivera sportläge”, gråmarkerad i standardläget. Kunden, som förutsatte att denna funktion skulle vara grönmarkerad, valde därför denna funktion när kan skulle ge sig ut på vägarna, vilket resulterade i att en varningssymbol dök upp på hastighetsmätaren för att varan föraren om att bilens stabiliseringsprogram var inaktiverat. En kort kurs med kunden om bilens stabiliseringsprogram senare så var ”felet” avhjälpt.

VIBRATIONER VID INBROMSNING

Jag har faktiskt haft en hel del bromsproblem sedan sist, och som vanligt verkar det som om felen följs åt och kommer i stim. Vi kan börja med en BMW där bromsskivorna hade bytts tre gånger bara det senaste året, innan kunden till slut valde att byta verkstad. Efter att ha märkt av kraftiga vibrationer vid inbromsning vände sig den nya verkstaden till mig innan de gav sig på att byta bromsskivor en fjärde gång.

Jag hade tidigare haft en BMW med liknande bekymmer där mycket tid och energi lades på att kontrollera framvagnens bussningar efter bytet av bromsskivor, men där det till slut visade sig att det var länkarmarna behövde bytas. Med denna erfarenhet i ryggen gjorde vi ett sista försök att bryta i BMW-bilens länkarmar. Kanske gick det att hitta någon sliten bussning? Trots att bussningarna inte visade några som helst tecken på glapp togs beslutet att länkarmarna skulle bytas, och med nya länkarmar och de gamla bromsskivorna kvar var med ens alla vibrationer vid inbromsning borta.

KLASSISK STANK

Nästa fall handlade om en Mitsubishi där kunden klagade på att bilen var ”orkeslös” och ibland inte ens orkade upp i 90 km/h. Efter att verkstaden provkört bilen konstaterade de att den gick ungefär som den skulle och att den åtminstone kom upp i en bit över 100 km/h i uppförsbackarna. Väl tillbaka på verkstaden möttes man dock av den klassiska stanken av överhettade bromsar. Vid kontroll av bromsarna kunde man inte hitta något som kärvade eller på annat sätt kunde förklara problemet. Mitt förslag var att plocka bort säkringen till ABS-enheten för att se om det var bilens stabiliseringssystem som bromsade bilen. Med elektroniken bortkopplad fanns det egentligen bara bilens vakuumservo kvar att välja på. Och där var det troligaste scenariot att servot själv sög ned huvudbromscylindern utan att bromspedalen rördes. Eftersom bilen var lite till åren fick det bli ett begagnat bromsservo, men det visade sig fungera alldeles utmärkt.

SUSPEKT HJULSENSOR

Liknande symptom uppvisade en Volvo V70 som dök upp hos en verkstad. Precis som i fallet med Mitsubishin klagade kunden på att bilen var ”orkeslös”. Varningar bromsfel genererades också på bilens instrumentbräda. En närmare utläsning av bilens felkoder visade på ett datakommunikationsfel som kunde härledas till bilens rattvinkelsensor. Vid provkörning tyckte verkstaden också att hjulsensorn höger bak betedde sig konstigt. Sensorn var lätt att lossa så verkstaden skiftade plats på höger till vänster bak (Ja, detta är ju faktiskt möjligt på en del bilar utan att använda huggmejsel). Det visade sig att felet följde med sensorn över till vänster sida. Efter att en ny hjulsensor monterats försvann datakommunikationsfelet och bilen gick perfekt.

EN REN SLUMP

Nästa orkeslösa bil var en Toyota som inte varvade mer än 2 500 rpm vid körning. Upp till detta varvtal var det dock inga problem. Till skillnad från den tidigare nämnda Mitsubishin hjälpte det faktiskt att lyfta bort säkringen till bilens ABS-system, vilket gjorde att misstankarna åter riktades mot rattvinkelsensorn och hjulsensorern. Dessa visade dock inga felkoder eller orimliga parametrar. Av en ren slump gick mekanikern ett varv runt bilen och tyckte att bakljuset såg konstigt ut. Det visade sig att bilens ägare hade försökt att byta glödlampa till bakljuset, och i processen råkat få in en enpolig lampa där det skulle sitta en tvåpolig dito. Detta gjorde att bilens bromssystem fick felaktig information om bromspedalens läge och skickade därför information till bilens motorstyrdon att varvtalet skulle begränsas, eftersom systemet uppfattade att föraren bromsade.

SMARTARE ELLER DUMMARE?

Avslutningsvis: När man köpte Volvo 142 1971 kunde man läsa i bilens instruktionsbok hur man justerade motorns ventiler med bladmått vid service. När du idag köper en ny Volvo V60 så står det istället att tjänsten Volvo On Call kan ge extra trygghet vid punktering eller motorstopp. Har människan då blivit smartare eller dummare på dessa 50 år?

Väl mött!

Sonny Waxmo

Fordonsteknik Support

SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER