3D-printat däck – när framtiden kräver att hjulet uppfinns på nytt

3D-printat däck – när framtiden kräver att hjulet uppfinns på nytt

En av de verkliga pionjärerna när det gäller att ta steget mot framtidens däck är Michelin. Redan år 2017 presenterade de sin framtidsbild i form av Vision Concept. I den finns visionen om det luftfria däcket, vilket tillverkaren nu kommit så långt som att sätta på prov under verkliga körförhållanden.

Michelin presenterade redan år 2017 sitt framtidskoncept Vision Concept. En studie i hur framtidens hållbara lösning för däck och mobilitet skulle kunna se ut.

Studien Vision Concept vilar på fyra grundläggande hörnstenar: Luftfritt, uppladdningsbart, uppkopplat och 100% hållbart utan att lämna avtryck på miljön.


Michelin Vision Concept är ett luftfritt däck där hela konstruktionen bildar ett hjul. Konstruktionen är framtagen med en rad olika miljövänliga material. Konceptet, som enbart är en designstudie, släpptes år 2017. Foto: Michelin Press/Jimmy Hamelin.

Visionen är både tekniskt och målbildsmässigt övergripande, men materialiserades i form av ett konceptdäck kallat Vision Concept som visades under 2017 års Movin’On-mässa. Koncept-däcket gav redan då en spännande inblick i vad som faktiskt är möjligt att göra.

Konceptstudien var ett resultat av insamlade åsikter från en särskild konsumentpanel, bestående av drygt 90 personer med alla tänkbara typer av fordonsmässiga bakgrunder. Från vardagliga stadsbilister, professionella racerförare till arbetande lantbrukare till piloter. Både tekniskt kunniga slutanvändare likväl som barn och ungdomar fick säga sitt, åsikter och värderingar som däcktillverkaren tog fasta på när framtidens däck skulle tas fram.

Ingen i panelen ville tumma på säkerheten. Något som däremot stod klart var att klimatavtryck och miljömedvetenhet var två viktiga frågor att ta hänsyn till.

3D-PRINTAT DÄCK

Svaret blev Vision Concept. Ett 3D-printat däck, där däck och fälg bildar en och samma enhet. Tillverkaren går inte in i detalj kring vad materialet består av, men försäkrar att materialen är både biologiskt framställda och biologiskt nedbrytbara, allt för att minimera däckets klimatavtryck.

Tack vare att hela hjulet printas fram kunde däcktillverkaren säkra en mycket exakt tillverkningsprocess, med minimalt materialspill under tillverkningsprocessen.

Med Vision Concept tog Michelin också begreppet uppkopplade däck till en helt ny nivå. Idag är RFID-tekniken ett begrepp, men redan 2017 var däcktillverkarens konceptdäck fyllt med sensorer, med förmåga att läsa av däckets status i realtid. Genom en mobilapp skapas också möjlighet att 3D-printa däcket med ett däckmönster som passar varje individuella behov och körunderlag bäst.


En av nyckelfaktorerna med Vision Concept är förmågan att 3D-printa materialet. Det innebär att däckets uppbyggnad och slitbanans mönster enkelt kan anpassas efter rådande behov och underlag.

Tekniken gör det praktiskt möjligt att ta fram särskilda mönster anpassade för sommar eller vinterunderlag, via en on demand-tjänst. Knappast kommersiell verklighet idag, men konceptet visade att tekniken som sådan finns och gör det möjligt.

Allt inom Vision Concept är dock inte framtida science fiction. Michelin har också, tack vare sitt studiekoncept, kunnat utveckla olika former av uppkopplade tjänster till sina däck. Tjänster som blivit möjliga tack vare utvecklingen av ett uppkopplat däck.

Bland tjänsterna finns Michelin Track Connect, vilket är framtagen för att ge information om lufttryck och däckstemperatur i realtid. Tire Care, vilket är ett program som klarar digital diagnostisering av däckens kondition, särskilt anpassade för större fordonsflottor.

Och det tillverkaren kallar ”Better Driving Community”, vilken tillåter förare att dela sin fordonsdata gällande vägförhållanden i syfte för organisationer och företag som jobbar med vägunderhåll och infrastrukturutveckling att förbättra vägnätet.

HELT HÅLLBART DÄCK 2050

I sitt Vision Concept har Michelin också satt som ett tydligt mål om att nå ett helt hållbart däck senast år 2050. Målet omfattar både däckets hållbarhet, men också att minska däckens miljömässiga avtryck redan från produktionsled och hela däckets livslängd framåt. 

En svår uppgift, då ett vanligt personbilsdäck idag kan bestå av mer än 200 olika komponenter, där allt är noggrant balanserat för att tillsammans nå maximal säkerhet, maximal hållbarhet och minimalt klimatavtryck.

För att klara det klimatmål som företaget ställt laborerar Michelin både med biomassa samt att på olika sätt återanvända plast, från vardagliga produkter som plastflaskor och liknande.

Michelin samlar begreppet för att nå en cirkulär ekonomi i däck för sin 4R-strategi: Reduce, reuse, recycle och renew. Det översätter ordagrant till: Minska, återanvända, återvinna och förnya.

“Michelin tar nästa steg mot det luftfria däcket genom sitt Uptis-koncept”

Från koncept till kommersiell verklighet. Däcktillverkarens erfarenhet och forskning kring det luftfria däcket har faktiskt också mynnat ut i en kommersiell produkt, anpassad för exempelvis kompaktlastare som körs på byggarbetsplatser eller liknande krävande miljöer. Här är luftfria däck som X Tweel SSL idag verklighet och något som erbjuds.

Michelin tar också nästa steg i resan mot det luftfria däcket genom sitt särskilda Uptis-koncept. Förkortningen står för Unique Puncture-proof Tire System. Till skillnad från Vision Concept utgörs det luftfria däcket här enbart av själva däcket, som är redo att monteras på en traditionell fälg. Uptis presenterades första gången år 2019 och är idag inte kommersiell verklighet.

TESTAS I SINGAPORE

Däremot har Michelin kommit så långt med Uptis att däcken nu sätts på prov i verkligheten. Nära 50 transportbilar tillhörande DHL kommer att testa det luftfria däcket Uptis, under verkliga körförhållanden i Singapore. Framtiden knackar således i allra högsta grad på verklighetens dörr.


Michelin Uptis luftfria däck sätts nu på prov, genom ett samarbete med DHL i Singapore. Där ska 50 budbilar rulla på däcktypen för att utvärdera tekniken.

Det luftfria däcket beskrivs som nyckeln till framgång för att Michelin ska nå sitt mål om ett helt hållbart däck senast år 2050. Däcktillverkaren räknar med att Uptis luftfria teknik kan förhindra en förtida kassering av upp mot 200 miljoner däck per år över hela världen, vilket enligt tillverkaren skulle motsvara 2 miljoner ton material.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund