Branschen kickstartar nya året med viktig mässa

Branschen kickstartar nya året med viktig mässa

Fordonsverkstadsbranschen kickstartar år 2023 med branschens viktigaste mässa: Automässan. Mellan den 18–21 januari fylls hallarna vid Svenska Mässan i Göteborg med fackbesökare från alla delar av motorbranschens service- och eftermarknad. Ett perfekt tillfälle att fånga upp den senaste utvecklingen, produkterna och branschfrågorna samt att knyta nya kontakter. Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Automässan, är den person som har bäst helikoptervy över mässan. Vad har besökarna att vänta?

Ett unikt tillfälle för branschfolket att nätverka, vårda befintliga kontakter och skapa nya. 

Det är en av Automässans styrkor, menar Anna Lena Friberg, som är affärsansvarig på Automässan.

– Absolut, hela fordonsverkstadsbranschen samlas här, med företrädare och nyckelpersoner, säger hon. Dessutom finns det en enorm kunskap samlad, inte minst i de över 220 olika montrar som finns på mässområdet.


Anna Lena Friberg, affärsansvarig på Automässan.

Varje Automässa har ett tema. År 2023 års upplaga bär temat digitalisering och elektrifiering.

– Årets tema kommer särskilt belysas i våra seminarieprogram, fortsätter Anna Lena Friberg. Konferensprogrammet är i sig sammanställt av branschförbunden Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Räkna därför med att få ta del av branschens mest glödheta frågor.

En sådan fråga är förstås den särskilda SERMI-ackrediteringen, det standardiserade ackrediteringssystemet som ger den fria verkstaden fortsatt tillgång till fordonstillverkarnas data och något som spås bli direkt nödvändigt för den fria verkstaden att förhålla sig till i framtiden.

KOMPETENSFÖRSÖRJNINGEN AVHANDLAS

En annan viktig branschfråga är hur kompetensförsörjningen ska säkras på bästa sätt. Att hitta kompetent personal som är redo att axla rollen som yrkeskunnig tekniker, antingen som ren förstärkning i befintligt arbetslag eller för att ersätta pensionsavgångar.

Det är en viktig fråga att adressera, något MRF och Training Partner gör gemensamt under ett av sina seminarium.

Självklart finns ytterligare seminarier att ta del av, med andra viktiga frågor som berör verkstadsbranschen.

Tillkommer gör så klart också mängder av produktpresentationer och nyheter.

“Bilda dig en uppfattning om vad du vill veta och vad du behöver ha till verkstaden”

– Anna Lena Fribergs, affärsansvarig på Automässan, tips till besökare på Automässan

Anna Lena Friberg råder besökare att förbereda sig inför sitt besök.

– Jag rekommenderar att man börjar med att besöka Automässans webbsida och där kika igenom utställarförteckningen, tipsar hon. Bilda dig en uppfattning om vad du vill veta och vad du behöver ha till verkstaden. 

På Automässans webbsida finns ett produktregister. Om du exempelvis vill veta allt som berör hjul eller däck så kan du finsöka de olika delarna och på så vis få fram exakt vad som kan vara relevant för dig. 

– Samtidigt får du information om vart i mässhallarna som utställaren finns att hitta samt information om var och när seminarier sker som kan vara relevant för dig, säger Anna-Lena Friberg. Du får också fram kontaktuppgifter. Allt är samlat och du får ett bra hum om vad som är relevant för dig redan innan du kommer hit.

FRIGÖR TID

Se samtidigt till att frigöra tid till att bara strosa runt i mässhallarna. Det är då du har möjlighet att upptäcka allt som du inte visste att du faktiskt kan ha användning för. Nya produkter, nya kontakter och nya affärer.

Dessutom är mässan ett bra tillfälle för hela verkstadsbranschen att visa upp sig för nästa generations verkstadstekniker. Mässan besöks nämligen av studerande och lärare som Transportföretagen bjuder in från landets fordons- och transportprogram. År 2020 deltog cirka 1 600 elever.

– Du har verkligen allt från studenter, alla yrkesgrupper inom fordonsbranschen, till vd och olika företags ledningsgrupper samlade på ett ställe, menar Anna Lena Friberg. Det är ett unikt tillfälle där både service och eftermarknadssidan möts. Ett bättre tillfälle att knyta kontakter inom branschen är nog svårt att hitta.

AW FÖR ALLA

Hinner ni inte avhandla allt under mässans öppettider? Lugn, det blir afterwork också.

– AW är en del av konceptet, menar Anna Lena Friberg. Det är öppet för alla och här kombinerar vi nytta med nöje och ger alla tillfälle att nätverka vidare under lite festligare former. 

SKRIVEN AV
Fredrik Lund