Drömverkstad i toppklass
Det är en sak att säga att du ska arbeta endast med premiumprodukter.
Att få folk att anförtro sina hobbybilar i ett segment som tveklöst får säga ligga på topp.
Öppna en verkstad där folk står på kö för att lämna sin bil, trots att väntelistan i regel är en månad eller mer och sedan betala för allt från ett par dagar till en hel veckas arbete. Allt det där, det kan vem som helst slänga ur sig.
Carl-Martin ”Colle” Wideskär i Karlskrona däremot, han menade varenda ord när han sa precis så, den där dagen sommaren 2013 då han grundade Top Class Bilvård.
– Jag märkte att det fanns en lucka på marknaden, säger han. Att få en bil blank och fin är enkelt, men för den där högre finishen saknades ett segment och där ville jag profilera mig.
Hur har det gått? Vi hoppas att bilderna ger en hint. Sedan den 1 december i fjol har Colles företag flyttat till helt nybyggda verksamhetsanpassade lokaler. Ett nödvändigt lyft, enligt Colle själv.
– Absolut! Min föregående lokal var för trång, saknade avskild tvätthall och hade en layout som inte var optimal för mitt arbetsflöde, beskriver han.
När erbjudandet att byta upp sig till en helt nybyggd lokal och dessutom vara med i planeringsstadiet dök upp så tvekade han aldrig. Efter flera år i branschen visste han exakt hur han ville ha allting.
En avskild tvätthall, två primära arbetsytor med golvlyftar i rekondhallen, en utlämningsdel och en kundmottagning.
– Rekondhallen i min nya lokal motsvarar den totala ytan, inklusive biytor på den föregående, säger han. Flytten har inneburit ett stort lyft för min verksamhet.Arbetsflödet fungerar i grova drag så att bilarna tvättas och lufttorkas rent i den avskilda tvätthallen. Därefter placeras bilen på en av golvlyftarna.

I rekondhallen råder mycket utrymme. Här ska inte råda någon som helst trängsel mellan bilarna och finnas rejäla svängrum runtom varje fordon. De två bortre bilarna står på varsin golvlyft, som kan hissa upp bilarna en meter. Bra för ryggen!
– Lyftarna lyfter ungefär en meter, säger Colle. Det är en lagom arbetshöjd för mig så att jag slipper böja ryggen, framförallt när hjulupphängning, bromsskivor och belägg ska behandlas.
Den exakta omfattningen på jobben skiljer sig självklart åt, allt efter kundernas önskemål. Jodå, Colle gör enklare poleringar också, men i dessa fall endast på väl valda bilar. Det han brinner för, och som gjort honom känd inom framförallt entusiastbilskretsar i det högre premiumsegmentet, är de mer avancerade lackbehandlingarna som definitivt skiljer agnarna från vetet.
– Det som skiljer TopClass Bilvård från en vanlig polerfirma är slutresultatet och detaljarbetet, slår Colle fast. Framförallt att vi lägger mycket mer tid på varje bil än vad som är normalt.
För att leva upp till löftena arbetar han endast med marknadens ledande produkter. Inte i konsumentled, utan som näringsidkare. Företaget är även certifierad för att utföra keramisk lackbehandling, vilket ställer oerhört noggranna krav på arbetsprocessen för att resultatet ska bli bra.
Gör du fel riskerar du att få börja om från början och klantar du dig rejält kan det till och med bli tal om att lackera om ytan.

Tvätthallen är självklart utrustad med oljeavskiljare. Hallen är avskild från från rekondhallen. Varje tvätt utförs med så minimal friktion mot karossen som möjligt. I just det här fallet läggs ett heltäckande och rengörande skumlager över bilen. Lagret sköljs därefter bort och tar med sig den mest elakartade smutsen.
För att påskynda härdningsprocessen arbetar Colle med två programmerbara IR-lampor. De påskyndar härdningsprocessen, men bidrar också till att binda härdningen bättre, ge ytan en bättre glans och mer effektiv vattenavrinning.
– Keramisk lackbehandling har främst med den molekylära strukturen att göra, säger Colle. Ett lager ger ett bra grundskydd, men vid fyra lager får du permanent bindning på skyddet.
Förutsatt att du gör ett årligt underhåll på toppskiktet för att säkerställa att inga skador eller avvikelser förekommer så ska en sådan permanent bindning kunna vara bilens livslängd ut.
Allting handlar självklart på hur mycket kunden är beredd att betala. De kunder som vänder sig hit är dock kapitalstarka och beredda att lägga en hel del på sina bilar. Både entusiastbilar och vardagsbilar.
– Mina kunder uppskattar hantverket, förklarar Colle. Det behöver inte innebära att de kommer hit med en Porsche eller Ferrari, men ofta har de sett vad vi kan göra för deras hobbybil och då vill de att vi gör samma sak med deras bruksbil också.

Alternativet var att bygga ut den gamla lokalen. Och det var inget alternativ. När erbjudandet kom att vara med när en helt ny industribyggnad skulle byggas tvekade Colle aldrig. Här fick han verksamhetsanpassa allting från början. Ett rejält lyft.
Lokalerna speglar nivån på arbetet. Kompressorn har fått ett eget rum, väl avskilt från rekondhallen. Både el och tryckluftsvindor finns strategiskt utplacerade i hela lokalen, precis som utsuget i tvätthallen. Tvätthallen i sin tur uppfyller självklart alla gällande regler för oljeavskiljare. Här finns också en speciell luftblåsning, eftersom bilarna alltid lufttorkas rent. Så lite friktion mot karossen som möjligt, så undviker du tvättrepor.
I rekondhallen sitter tolv takmonterade ljusrörsarmaturer. Någon fast sidobelysning finns inte, då det ändå inte hade gått att sprida ett jämnt ljus över en så pass bred lokal. Colle ville heller inte skilja de två rekondplatserna åt, med en mellanvägg, eftersom han ville ha generöst med rymd runtom bilarna.
– Behöver jag sidoljus så har jag mina portabla extralampor, säger han. Det viktiga när jag arbetar är att ljuset är helt jämnt.
Det är ingen överdrift att påstå att han jobbar med sin hobby. Trots allt var det så allting började, hemma i föräldrarnas garage för mer än sex år tillbaka.

Carl-Martin ”Colle” Wideskär startade sitt första företag när han var 16 år. Intresset för bilvård och lackbehandling har han haft sedan dess. Allting började egentligen hemma i föräldrarnas garage. Ryktet spreds och efter ett tag fann han sig stå och putsa på riktigt vassa sportbilar. Idag följer lokalerna samma höga klass som bilarna han riktar sig mot.
– På den tiden var jag mycket på bilutställningar med egna showbilar. Då fick jag ofta frågor om vem som polerat mina bilar. När jag sa att jag själv gjort det fick jag frågan om jag inte kunde polera andras bilar också.
Inget har kommit gratis under resans gång. Samtidigt har Colle i princip inte lagt några pengar alls på marknadsföring. Istället bygger framgångarna på nöjda kunder, goda vitsord och rätt utrustning.
– Jag har aldrig haft målet att nå stora volymer, säger Colle. Här kommer kvalitet alltid överträffa kvantitet!
Colles topp 5 tips:
– Tvätta alltid bilen ordentligt.
– Ta dig tid att verkligen torka bilen efter varje tvätt.
– Så lite friktion mot karossen som möjligt.
– Kosta på bilen en rejäl lackbehandling, så är den lättare att hålla ren.
– Dammsugare med mjuka borstar för inredning, så att läder och plast inte repas.
Text & foto: Fredrik Lund
FLER REPORTAGE
VISA FLER






