Experten: Att laga en Range Rover med vattenslang

Styrdon som ”tappat minnet”. Polvända startkablar med förödande konsekvenser och okonventionella metoder för att hitta svårlokaliserade läckor på intercoolers, insugningsrör och trilskande turbodetaljer. Några tänkvärda citat från Mikael Wiehe och engelska Youtube-mekaniker på det? Sonny är tillbaka från semestern!
Semestrarna är över och vardagens bilreparationer står på kö. En lite märklig sommar har det trots allt varit, där jag drabbades av hela fem stycken problembilar som alla hade en gemensam nämnare.
Den första var en Citroën som hade stått ett tag, och när kunden skulle använda den igen så vägrade bilen att starta. Eftersom verkstaden inte ens hade fått fart på startmotorn, så hade denna redan bytt ut innan man kontaktade mig. Eftersom jag haft en del dåliga erfarenheter från immobilisern på en del franska bilar så började vi felsökningen där.
Ganska snabbt kunde vi dock konstatera att bekymren sträckte sig bortom startproblem. Många av bilens komfortfunktioner, som centrallås och torkare, fungerade nämligen inte heller.
STYRDON KAN “TAPPA MINNET”
Det mesta tydde vid det här laget på att det kunde vara problem med karosseridatorn, eller som Citroën säger, ”det intelligenta BSI-styrdonet”.
Ibland kan det faktiskt hända att dessa styrdon ”tappat minnet” och förlorar sina förprogrammerade värden om bilen stått en längre tid. Nu pratade vi dock bara om ett par veckor, så det verkade långsökt.
Nästa steg var att ta kontakt med kunden för att få lite mer information. Hade kunden möjligtvis använt startkablar vid sina ”återupplivningsförsök” innan bilen hamnade på verkstaden?
Mycket riktigt. Efter att bilen dragit runt på startmotorn tillräckligt länge utan att vilja hoppa igång hade batteriet till slut tömts, varpå kunden hade plockat fram startkablarna. Och det var i samband med detta allting slutade fungera.
KOSTNADERNA ÖVERSTEG VÄRDET
Detta ställde saken i ett helt nytt ljus. Nu pekade allt mot att startkablarna hade polvänts, vilket dessvärre innebar att de estimerade kostnaderna för att laga bilen med råge överskred dess värde.
Inom bara några dagar så dök det sedan upp en BMW Cabriolet och en MB Cabriolet där kunderna hade stort sett samma berättelse Bilarna hade varit stått över vintern. När det nu var dags att ta pärlorna inför sommaren ville de inte starta.
Röda och svarta startkablar finns det gott om att köpa. Bilar och batterier med tydlig märkning är däremot betydligt svårare att hitta. Och håller man inte ordning på plus och minus så kan pärlan snabbt förvandlas till grillkol.

En nybliven kund med Audi A6 TDI Quattro A-traktor var näst på tur. I det här fallet var kunden inte ens på det klara med skillnaden mellan plus och minus. ”Det är ju bara en traktor”.
Kunden hade dock haft en ofattbar tur, då bara antennförstärkaren till radion hade gett upp. För vilken 16-åring bryr sig ens om en antennförstärkare för radio? Då var det betydligt viktigare att subwoofern inte tog skada.
En annan verkstad fick in en 2009 Mercedes E320 TDI 4matic 5G-Tronic, efter att den som grabben uttryckte det ”bara dog mitt ute på vägen”. Efter en diagnos kunde vi kontrollera att railtrycket var intakt, och att bilen således borde starta.
Att den skulle vara feltankad verkade osannolikt, eftersom den bara tankades hemma på gården. Startgas? Nej, det fungerade inte heller.
“Här kan det ju också vara på sin plats att fråga sig hur mycket ”traktor” dagens A-traktorer fortfarande är”
– Sonny Waxmo, verkstadsguru och DMV:s expert
När vi lyssnade på startmotorvarvet lät det som att kompressionen i motorn fanns. Slutsatsen var att motorn inte andades som den skulle, och att det därför var stopp någonstans.
Efter att ha fokuserat på i tur och ordning EGR-ventil, partikelfilter och turbo, skulle det visa sig att det faktiskt var den främre ljuddämparen som rasat ihop – ett fel man kanske inte tänker på så ofta nu för tiden. Eftersom bilar numera har fått fullt med komponenter i avgassystemet, brukar detta ge upp långt tidigare än ljuddämparen.
KNAPPAST EN VOLVO DUETT
Här kan det ju också vara på sin plats att fråga sig hur mycket ”traktor” dagens A-traktorer fortfarande är. Det var länge sedan en ”traktor” var en kortad Volvo duett med en B18 och 2-växlar som man byggde och lagade själv hemma på gården.
Att dagens ungdomar ska köra runt i gamla lyxbilar fullsmetade med elektronik som inte en vuxen har råd att laga, det kommer med största säkerhet att bli en dyr erfarenhet får många föräldrar.

Det är lång ifrån alla problem som går att lösa med enkla medel. Under sommaren drabbades dock två bilar av exakt samma modell, Range Rover Sport med 3-liters V6, av ett problem som jag tidigare kunnat lösa med min gamla vattenslang.
Kort beskrivet så gick båda bilarna som de skulle, tills kunderna fick lite bråttom och trampade gasen i botten. Då tändes Check engine-lampan, och bilen blev ”orkeslös”. Nästa gång kunderna skulle iväg gick bilen åter bra, ändå tills pedalen till höger åter började användas lite flitigare, och samma scenario upprepade sig.
SPECIELL RANGE ROVER-MODELL
En närmare undersökning visade felkoder på luftmassamätare och turbotrycksensorer. Till saken hör att just den här Range Rover-modellen är ju ganska speciell, eftersom den har dubbelt så många komponenter på motorn, och kräver att karossen lyfts från ramen om man vill försöka laga något i motorrummet – ett arbete som kan avskräcka de mest härdade bilmekaniker, men som faktiskt är förhållandevis enkelt.
Luftmassamätarna går nämligen att byta utan ramlyft. Däremot, är luftmassamätarna av olika utförande så går de inte att skifta under felsökningen.
Eftersom verkstaden misstänkt läckage, så de hade redan provat att läcksöka med startgas utan att hitta något misstänkt. Mitt råd var att placera en vattenslang vid den misstänkta läckan, dra in slangen i bilen, kapa den i lämplig längd och sedan ge sig ut på en provkörning.
BLÅSLJUD UPPTÄCKTES
Om det läcker i närheten av slangen brukar man under provkörningen höra ett kraftigt blåsljud i slangen när turbotrycket ligger runt maxtryck. Sedan är det bara att upprepa provkörningen med slangen på andra sidan av insuget.
Mycket riktigt hördes också ett kraftigt blåsljud på den av bilarna som jag själv provkörde när jag hjälpte en av verkstäderna med felsökningen. Det var vänster insugningsrör som läckte ganska kraftigt. Vid en närmare inspektion kunde man också se att turbon tryckt ut olja ur insugningsröret vid läckan.
Insugningsrören ligger ovanpå motorn, och är därför bland det första man ser när man lyfter på täckkåpan över motorn. Likväl får man nog räkna med en arbetsdag innan insuget är bytt och allt annat är på plats.
För att citera en engelsk mekaniker på Youtube Academy: ”It looks easy, but it is a really, really difficult job to carry through, because they put the body on top of everything.”
MODELLANPASSADE SLANGAR
Faktum är att jag med den här metoden lyckats att hitta läckor på ett otal intercoolers, insugningsrör och andra turbodetaljer. Känns det oseriöst att använda en vanlig vattenslang för avancerad felökning på en bil i övre klassen? Då finns det för övrigt möjlighet att beställa modellanpassade slangar direkt via DMV utan mellanhänder.
Hur det gick med den andra Range Rovern? Det får jag återkomma till. De modellanpassade vattenslangarna till just Range Rover Sport har varit restnoterade ett tag, men jag skall försöka att ta mig in till ÖoB och se om de fått in nytt råmaterial.
FORDENS SISTA SÅNG?
Avslutningsvis så ser det i alla fall ut som att det kommer att finnas en hel del att arbeta med under hösten, så vi får väl se vad jag kan hitta på att skriva om i kommande nummer av DMV. Förmodligen kan det bli några rader om en Ford Transit som vi kämpat med sedan före semestern.
Det började med en liten kabelbrand. Nu är det nästan som när Mikael Wiehe sjunger om Titanic. ”Det började som en skakning på nedre däck”. Låt oss hoppas att det inte blir Fordens sista sång.
FLER REPORTAGE
VISA FLER






