Experten: “De här sensorerna är bara skit”

Experten: “De här sensorerna är bara skit”

Vad är det egentligen som får folk att koppla ihop brustna membran och trasiga sensorer med skurna vattenpumpar och en polvändning? Är det verkligen ”en grej” att spraya ugnsrengöring i insuget? Och varför kan inte alla bilar heta Volvo? Frågorna är många, och svaren lika informerade som vanligt när Sonny går igenom de senaste anteckningarna från verkstadskunder med krånglande bilar.

Det börjar ju närma sig för lite julfirande, men vi skall väl hinna med att kika på de senaste erfarenheterna jag varit med om hos mina verkstadskunder. 

Jag skrev ju några rader för en tid sedan om en kund som körde sönder vattenpumpen på sin bil med följden att aggregatremmen blev överhettad och brast. Utan laddning körde kunden så långt batteriet räckte, innan kompisen fick rycka ut med bogserlinan. 

På verkstaden byttes vattenpumpen och alla remmar. Trots detta så ville bilen inte gå som den skulle. Det saknades 5V spänning till motorn. Problemet var bara att man redan hade provat med starthjälp, utan att fundera så mycket på vad som är plus och minus. 

Innan motorstyrdonet byttes informerades kunden om att det kunde finnas fler fel på bilen, men att dessa fel inte skulle vara möjliga att upptäcka innan bilen hade kunnat provköras. Kunden beslutade trots detta att motorstyrdonet skulle bytas.

KUNDEN BESVIKEN 

Efter att kunden hämtat ut sin bil återkom han, föga förvånande, till verkstaden med en lysande motorvarning. Kunden var mycket besviken. Bilen hade ju precis reparerats för en massa pengar, utan att fungera tillfredsställande. 

Nu fanns det två felkoder på motorn, en som visade att dumpventilen till turbon krånglade och en som visade att bränsletrycket var felaktigt. 

Min erfarenhet sade mig dock att ingen av dessa felkoder hade med den skurna vattenpumpen eller polvändningen att göra, och att problemet med felaktigt bränsletryck troligtvis hade med bränslepumpens styrdon att göra. 


Styrenheten till en Volvo-bränslepump. Foto: Privat. 

Mitt förslag blev att dumpventilens membran skulle bytas, då detta trots allt är ett ganska vanligt fel på kundens bilmodell.  

Kunden våndades ett tag, men bestämde sig för att reparera bilen enligt verkstadens förslag, bara för att återkomma några dagar med en lysande motorvarningslampa. Det verkade som om problemen med bränsletrycket fanns kvar. Kunden började vid det här laget bli riktigt irriterad, och ifrågasatte verkstadens kompetens.

Han hade dessutom varit på en annan verkstad för att få felkoderna utlästa – dock med samma resultat, felaktigt bränsletryck. 

Trots att jag personligen visade kunden original-diagnosens felbeskrivning (där fyra tänkbara orsaker fanns listade) och förklarade att vi gått efter originalverkstadshandbokens, och verkstadens samlade erfarenhet, så visade denne ingen förståelse. 

TRYCKSENSORN BOVEN

Mitt förslag i det här läget var att verkstaden skulle göra en djupare felsökning innan man gick vidare, för att på så sätt kunna fastställa om det rörde sig om ett kabelfel eller en trasig trycksensor – ett förslag som kunden också, om än motvilligt, accepterade.

Efter att ovan nämnda felsökning genomförts, pekade allt på att det var trycksensorn som var boven i dramat – ett ganska ovanligt fel på kundens bilmodell, ska sägas. Sensorn byttes. Kunden hämtade sin bil, så nu får vi hoppas att det är lugnt ett tag.

För att summera: Visst är det märkligt hur folk kopplar ihop brustna membran och trasiga sensorer med en skuren vattenpump och en polvändning? 

I det här fallet är jag ganska säker på att båda felen fanns i bilen långt innan vattenpumpen skar. Och visst är det dessutom skumt att datorn inte visar vad det är för fel på bilen? Det borde rimligtvis räcka med en uppdatering till den senaste programvaran. 

“Efter att verkstaden lagat kablaget och bytt hjulsensorerna ville dock inte hastighetsmätaren fungera”

– Sonny Waxmo, verkstadsguru och DMV:s expert fick felsöka på en fyrhjulsdriven Isuzu efter att ha blivit kontaktad av en verkstad.

När jag googlade min bil så var det en kille i Norrland som hade fixat sitt exemplar genom att spraya Mr Muscle ugnsrengöring i insuget. Det är ju inte utan att man tänker på den gamla sketchen med Bimbos & Lolitas bilverkstad, där alla macho-mansgrisar visar att de minsann själva kan laga sin bil. Och dessutom betalar för det.

Ingen höjdare, direkt. En kille i Norrland försökte laga sin bil med att spraya ugnsrengöring i insuget.

En verkstad kontaktade mig för en tid sedan med anledningen av en fyrhjulsdriven Isuzu. Hoppas för övrigt att det blev rätt nu med ”S” och ”Z”. Varför kan inte alla bilar heta Volvo? Kunden hade i vilket fall som helst använt sin terrängbil ute i terrängen, med följden att kablaget till ABS-sensorerna hade krokat i lite här och där. 

Efter att verkstaden lagat kablaget och bytt hjulsensorerna ville dock inte hastighetsmätaren fungera. Den första tanken var att detta kunde ha med växellådans givare att göra. Var det någon av dessa som inte gav rätt signal till instrumentet?

VÄXELLÅDAN UTAN SKULD

En kontroll av elschemat gav informationen att på modeller med ABS-system kommer signalen till instrumentet från hjulsensorerna via ABS-enheten, och vidare över bilens CAN bus. Växellådan hade med andra ord inget med bilens hastighetsmätare att göra.

Eftersom verkstaden redan bytt hjulsensorerna, och inga felkoder fanns i ABS-enheten, började vi misstänka att det var fel på själva instrumentet. Efter att verkstaden kontaktat en Isuzu-återförsäljare fick man informationen att det tydligen inte gick att använda ABS-sensorer med eftermarknadskvalitet. ”De här sensorerna är bara skit. Det måste vara original”. 

Att återförsäljare uttrycker sig på det sättet har förmodligen att göra med att bilen i fråga kommer i flera olika utföranden: utan ABS, med ABS samt även med ABS+TCS – samtidigt som eftermarknaden bara har ett alternativ att erbjuda, ett alternativ som inte passar på bilar med ABS+TCS (det vanligaste alternativet på marknaden). 

KNIVBLAD INNE I HJULET

För ett tag sedan fick jag se ett hjul med punktering. Vad finns det att skriva om en punktering, frågar sig säkert många. I det här fallet är det var som orsakat punkteringen i fråga. Verkstadsägaren hörde att det var något som låg löst inne i hjulet, och trodde först att det var TPMS-enheten som var trasig. Det var det inte. Inne i hjulet låg nämligen ett 10 cm långt knivblad och skramlade runt. 


Oväntat fynd. Inte den vanligaste orsaken till en punktering. Inte den näst vanligaste heller. När hittade du ett 10 cm knivblad inuti ett hjul senast? Foto: Privat. 

Jag säger som en något mera känd hockeymålvakt: ”Hur är det möjligt?”. Det är nästan så att man vill starta en tävling med inskickade bilder på vad verkstäderna har hittat inne i kundernas hjul.

Nej, nu tar vi helg tycker jag, så kanske vi ses på Automässan i januari. 

Väl mött!

Sonny Waxmo
Fordonsteknik Support

SKRIVEN AV
DMV