Experten: Kan du lita på livedatan?

Sonny är tillbaka med nya fall från verkstadsgolvet. På agendan den här gången står bland annat en Volkswagen med falska givarsignaler, en Mercedes utan fläktrem och en Renault Clio med en unik förmåga att laga sig själv då förardörren öppnas och stängs.
Jag fick ett samtal från en verkstad som precis bytt motor på en VW T6 av 2019 års modell, efter att kammen kuggat över. Efter uppstart av den nya motorn hade en felkod på kylvätskepumpen till EGR-kylaren genererats. Eftersom den gamla motorn låg kvar utanför verkstaden plockades vattenpumpen från denna, och installerades sedermera i den nya motorn. Tyvärr blev det ingen förbättring.
Nästa steg blev att mäta lite i kontaktstycket. Nu stämde förvisso inte elschemat till 100 procent, men eftersom det bara handlade om tre kablar så gick stiften att lista ut. Mätningarna visade att 12V-strömförsörjningen saknades på ett av stiften. Eftersom säkringen var hel började vi att misstänka att kablaget hade skadats vid motorbytet. Med kontakten demonterad fick verkstaden felkoder även på motorns varvtalsgivare.
VARVTALSGIVAREN DEFEKT?
Så vad var då problemet? Motorn startade ju, och gick som den skulle. Med hjälp av diagnosfunktionens livedata kunde vi konstatera att både motorns och kamaxelgivarens uppmätta varvtal verkade stämma. Hur kunde vi då få en tydlig felkod som angav att varvtalsgivaren var defekt?
Vid det här laget var min personliga åsikt att vi borde fokusera på att laga felet på vattenpumpen, eftersom det verkade lite enklare. Som tur var lyssnade inte verkstaden på mina goda råd, utan kastade istället ett getöga på varvtalsgivaren. Kunde det vara så enkelt att kontakterna blivit förväxlade? Mycket riktigt, efter att kontakterna skiftats gick motorn åter bra, och alla felkoder kunder raderas.
Så hur kunde det då vara möjligt att läsa motorvarvtalet i diagnosverktygets livedata när kontakten till varvtalsgivaren satt på vattenpumpen till EGR-kylaren? Faktum är att detta är ett problem som jag stöter på allt oftare. När styrdonet märker att en givarsignal saknas, skapas ett ersättningsvärde för att bilen inte skall behöva bärgas till verkstaden.
Problemet är att ersättningsvärdet visas som ett äkta värde när verkstaden läser ut livedata från styrdonet. Och då blir det ju riktigt svårt att laga bilen. Hade ersättningsvärdet bara markerats någonstans som just ett ersättningsvärde, så hade det inte varit några problem. Men så långt har tyvärr ingen konstruktör tänkt. Det är väl för långt mellan avdelningarna hos tillverkaren.
”EXTRALIV”
Att kunder själva så utförligt som möjligt beskriver sin upplevelse när det kommer till krånglande bilar är såklart positivt. Men en Renault Clio som ”lagar sig själv” när man öppnar och stänger förardörren? Ja, då förstår man att även den mest rutinerade kundmottagare blir lite skeptisk.
Nu var kundens problem trots allt ganska enkelt att förstå. Bilen hade en tendens att stanna under körning, och var då omöjlig att få igång – om man inte öppnade och stängde förardörren. Då startade motorn direkt, och kunde sedan gå utan problem resten av dagen.
När verkstaden kontaktade mig så kände jag direkt att det måste vara fråga om någon slags nollställning som skedde då förardörren öppnades. Detta kunde dock inte styrkas med felkoder från något styrdon. Vid läsning av livedata från motorstyrdonet kunde vi emellertid se att railtrycket i bränslesystemet blev lägre och lägre med tiden samtidigt som utstyrningen av flödesreglerventilen ökade, tills motorn slutligen stannade efter 10–15 minuter på tomgång.
MOTORN STENDÖD
När vi försökte starta om motorn var den stendöd. Men när vi öppnade och stängde förardörren startade motorn, precis som kunden angett, direkt och hela processen startade om tills dess att motorn återigen stannade.
Vi hade hittat orsaken till störningen. Men vad kunde då orsaka det hela? Mitt första förslag var att byta bränslefilter. Det visade sig också hjälpa. Motorn gick nu perfekt utan att tjuvstanna.
Så varför kraschade motorstyrdonet i programvaran när det ökade utstyrningen på flödesreglerventilen? Det får Renault försöka förklara. Tydligen så orsakade dörröppningen en omstart av programvaran, vilket gjorde att bilen fick ett ”extraliv”. Är det möjligtvis Nintendo, eller någon annan speltillverkare, som gjort programvaran på sina lediga stunder?
BILEN UTAN REM
Låt oss titta på ett till synes lite enklare problem. En Mercedes som stannat under färd efter att batteriladdningen slutat att fungera. Eftersom kunden varit med ett tag hade han fått lära sig att man när detta inträffar först skall kontrollera fläktremmen.
Efter att ha lyft på motorhuven kunde kunden dock snabbt konstatera att bilmodellen i fråga förmodligen inte hade någon rem. Så det fick bli bärgningsbil till verkstaden.

Väl på verkstaden kunde även mekanikern konstatera att remmen saknades. Den hade nämligen gått av. Som tur var hade motorn klarat sig från följdskador. En ny rem och remspännare beställdes. När den nya remspännaren dök upp var det dock nästan så att man trodde att man fått en boogie till en Polaris-snöskoter.
Inte nog med att avståndet mellan innerskärm och motorns remskivor var 2–3 cm, eftersom innerskärmen var fast monterad behövde drivaggregatet dessutom sänkas ned för att byta remspännaren och kränga på den nya remmen – ett arbete som krävde två rutinerade mekaniker, en uppsättning brytjärn och mejslar samt en mycket stor mängd tid och tålamod i anspråk.
När det väl blivit dags för kunden att hämta bilen blev han lite misstänksam mot verkstaden om fakturan verkligen kunde stämma. Han hade ju trots allt själv konstaterat att bilen inte hade någon rem.
OSANNOLIKT, MEN SANT
Vi avslutar med en på alla sätt osannolik historia. En kund hade själv bytt en ABS-givare fram på sin VW. När detta inte hjälpt lämnades bilen in till verkstaden. Efter en stunds felsökning togs beslutet att ABS-styrdonet behöver bytas. Efter bytet fungerade dock inte kodningen på den nyinstallerade, begagnade enheten. Efter en så kallad ”longcoding” på märkesverkstaden cirka 50 km bilväg bort verkade allting vara frid och fröjd, men innan man var tillbaka med bilen tändes åter bilens ABS-lampa.

Tillbaka i hemmaverkstaden kunde vi läsa ut att båda hjulsensorerna bak var dåliga. Kunde detta verkligen vara möjligt? Det kunde det. En mätning av kablar och styrdons signaler visade med all tydlighet att båda hjulsensorerna hade gått sönder under de 50 kilometrarna från märkesverkstaden.
Hur stor är sannolikheten för detta?
FLER REPORTAGE
VISA FLER






