Experten: Krigsdans i verkstaden
Allt var inte bättre förr. Men nya lösningar behöver inte alltid vara bättre heller. Det fick en kund i den här berättelsen bittert erfara, då han kontaktade en av Sonnys verkstadskunder med anledning av en Audi A6 som av oförklarlig anledning tömde batteriet under nätterna.
Idag tänkte jag prata om ett vanligt problem, en uppgift som de flesta mekaniker säkerligen varit ute för åtminstone några gånger: att batteriet i kundens bil är tomt på morgonen när denne ska ha sin bil. Ibland kan det dock vara ganska knepigt att hitta felet. Det är ju inte längre bara den där gamla lampan i handskfacket som tömmer batteriet, när det handlar om lite nyare bilar.
I den här bilen som jag tänkte berätta om, en Audi A6 från 2014, hade kunden dessutom nyligen bytt batteri.
Vi började med att göra ett test på batteriet i bilen. Nu är jag förvisso inte något större fan av de batteritestare som många verkstäder använder, eftersom de ofta testar med väldigt låga strömmar (jämfört med vad en tuff kallstart på morgonen producerar). Fördelen är dock att du får ett litet fint kvitto på testet, som kan visas upp för kunden. Säger testdatorn ”Byt batteri”? Ja, då är ju saken klar.
VILOSTRÖMMEN SJÖNK
När jag satte en amperétång på batteriet så kunde vi konstatera att viloströmmen sjönk från cirka 15 A ner till 1 A när man låste bilen med fjärrkontrollen – definitivt lite för mycket för den här typen av bil. Men inte nog med detta, efter drygt en minut så hoppade viloströmmen upp till 7 A igen, för att sakta åter sjunka ner mot 1 A, och sedan åter hoppa tillbaka upp till 7 A efter ytterligare någon minut. Och så höll det på, tills batteriet var tomt.
När jag öppnade vänster bakdörr så rann det ut en rejäl pöl med vatten från dörren. Aha, här har vi felet, tänkte jag. Vattnet i dörren måste ha fått bilens centrallås att väcka bilens datorer om och om igen, tills batteriet till slut var tomt. Vi torkade dörren med en värmefläkt som fick stå under dagen.
När vi därefter kontrollerade dörrens gummilister, så visade det sig att de hade krympt några millimeter, och därmed inte längre slöt tätt. Lösningen blev att förlänga listerna med lite svart silikon, vilket faktiskt fungerade riktigt bra. En ny kontroll med amperétången visade att allt verkade var okej. Viloströmmen sjönk sakta ner till 0,1 A, och där blev den kvar.
På måndagen ringde dock verkstaden igen, och berättade att kunden var tillbaka med samma problem. Det var alltså inte centrallåset som väckte bilen. Jag åkte ut igen och satte åter amperétången på batteriet. Det var samma visa som förra gången: Viloströmmen sjönk till 1 A, för att sedan hoppa upp till 7 A och därefter sakta sjunka tillbaka till 1A.
TORRT OCH FINT UNDER MATTORNA
Kunde det vara så att det stod vatten under golvmattorna också? Det var ju trots allt en hel del vatten i bakdörren, och många VW och Audi har dessutom ofta en hel del elektronik under golvmattorna. Men nej, efter att ha tagit ut stolar och dörrlister så visade det sig vara torrt och fint under mattorna.
Nu blev det istället till att börja plocka säkringar, för att på så sätt hitta vilken krets som väckte bilen gång på gång. Det finns dock en hel del säkringar på en Audi A6 2014, särskilt eftersom vi för varje säkring var tvungen att vänta cirka 90 sekunder för att se om det vart någon förändring.
Efter ungefär en timmes arbete hade vi emellertid hittat en säkring som fick bilen att somna. Säkringen gick till diagnosinterfacet under baksätet. När jag ryckte kontaktstycket till detta styrdon så fortsatte bilen att sova även med säkringen monterad.
Kunde detta verkligen vara orsaken till felet? Jag var skeptisk. Släcker man diagnosinterfacet så släcker man även det mesta av bilens datatrafik.
Ett begagnat styrdon kostade emellertid bara 700 kr, så vi chansade på att detta trots allt kunde vara roten till det onda. Med diagnosinterfacet på plats, och programmeringen hade utförts efter konsten alla regler, kopplades amperétången på igen – med samma resultat som tidigare. Viloströmmen sjönk till 1 A, för att sedan hoppa upp till 7 A och därefter sakta sjunka tillbaka till 1A. Chansningen hade inte gått hem, men åtminstone så visste vi nu att det inte var fel på diagnosinterfacet.
Under fortsatt felsökning lade jag märke till en sak: Då bilen vaknade, så tändes samtidigt P-bromslampan i bilens huvudinstrument. Kunde det vara bilens elektriska P-broms som väckte bilen? Styrdonet för huvudinstrumentet är, på en Audi A6 2014, placerat bakom höger sidoklädsel. Så nästa steg blev att plocka ut en hel del av bilens kupéklädsel. Men nej, med styrdonet till P-bromsen urkopplat så betedde sig bilen precis lika illa.
Kunde det kanske vara ABS-styrdonet som tyckte att det rörde på sig, och därför väckte den för att kontrollera P-bromsen? Så var det inte heller. Att koppla ur ABS-styrdonet gjorde ingen skillnad.
Slutsatsen blev nu att det trots allt måste vara huvudinstrumentet som väckte bilen. Jag har förvisso varit med om att huvudinstrumentet dragit tillräckligt med ström för att tömma batteriet över natten. Men då har strömförbrukningen varit relativt jämn, och inte hoppat upp och ner. Huvudinstrumentet kopplades hur som helst ur, utan resultat. Problemet kvarstod.
“KRIGSDANS I VERKSTADEN”
Resten av eftermiddagen ägnades ut lusläsning av elscheman i fikarummet, utan att jag hittade någon vettig förklaring.
Om problemet nu trots allt hade med P-bromsen att göra, så fanns det egentligen bara en komponent kvar som kunde vara orsaken, knappen till P-bromsen. Med denna i handen blev det nästan krigsdans i verkstaden, då det visade sig att bilen somnade lugnt och stilla på cirka 25 mA.
Vi beställde genast en ny P-bromsknapp. Och med denna monterad så sov bilen gott, och framför allt så vaknade den inte förrän ägaren tryckte på fjärrkontrollen på morgonen.
Nu blev jag förstås väldigt intresserad av vad som egentligen var fel med P-bromsknappen. En ledtråd är knappens placering: i mittkonsolen, precis vid sidan om bilens drickahållare. Coca Cola i knappen hade orsakat ärgning, och kortslutning av kretskortet (se bilden i detta i reportage).
Ja, vad skall man säga? Vem har egentligen bett om en elektrisk P-broms? Hur många nya bilar har blivit sålda för att kunden slipper dra i en spak vid parkering? För att summera fick kunden i det här fallet betala för en ny knapp för fyra tusen, plus 16 timmars felsökning och reparationer av vattenläckage i dörren. Allt för ett fel som inte ens kan uppstå på tidigare Audi A6-modeller.