Experten: När 100 års erfarenhet inte är nog

Experten: När 100 års erfarenhet inte är nog

Vad ska man säga om en utveckling som gjort det nära på omöjligt för bilägaren att själv kontrollera motorns oljenivå? Eller tekniska lösningar där tillverkarna lyckats göra enkla uppgifter som att öppna motorhuven eller lägga tillbaka domkraften i bilens baklucka till ett verkligt projekt.

När den elektroniska oljenivåkontrollen gjorde sitt intåg blev det med ens betydligt svårare att kontrollera motorns oljenivå. Det blev också helt omöjligt att snabbt och enkelt få en enkel indikation på oljan status genom att känna och lukta på den. Utspädd, smutsig eller missfärgad motorolja gav ju faktiskt en hel del information om motorns servicestatus.

För en av våra familjebilar, en Volvo V70 2016, är det (trots upprepade och tappra försök att lära frun) fortfarande min uppgift att kontrollera oljenivån. På vår andra bil, en Citroen Berlingo, är det dock inga problem. Där kan hon både kontrollera nivån och fylla på lite olja vid behov.  

TRE DAGAR PÅ VERKSTAD

När jag var ute och hjälpte en verkstad med felsökning för ett tag sedan kom det förbi en kund med en Volvo V90 av senaste modell. Det var för övrigt hans 22:a Volvo i ordningen.

Han var arg och förtvivlad eftersom han hade varit hos Volvoverkstaden och frågat varför det dök en varningstext om för hög oljenivå i bilens instrument. Volvos hade svarat honom att han var tvungen att lämna bilen på verkstad i tre dagar för de skulle kunna göra en kalibrering av motorns oljenivå.

Nu bad han den lilla verkstaden, som låg på hemmaplan, om hjälp. Och det gjorde han antagligen rätt i. Verkstaden drevs, och drivs fortfarande, av en mekaniker med över 35 års erfarenhet. Själv har jag runt 30 års erfarenhet, och äger som tidigare nämnt dessutom en V70 2016. 

OTILLGÄNGLIG INFORMATION

Vi började med att trycka och vrida på knappar som jag brukar använda i min V70. Det enda som dök upp var en grå display med en text om att informationen inte var tillgänglig. Enligt instruktionsboken ska bilen, för att oljenivåerna ska kunna kontrolleras, först startas med motorn avstängd. Därefter, när vissa villkor är uppfyllda, ska motorn startas.

Och se, nu dök det faktiskt upp information i displayen. Men kunde det verkligen stämma? I så fall skulle detta vara den enda bilen, åtminstone som jag känner till, där motorns oljenivå ska kontrolleras med motorn igång.

KLURIG FELSÖKNING

Trots att vi lusläste användarhandboken (igen) kunde ingen av oss kunde säkert avgöra om motorn skulle vara startad eller avstängd. På den tiden man hade en vanlig tändningsnyckel kunde man i alla fall de flesta avgöra vad som var tändning till, motor igång osv. men nu är det inte helt enkelt då motorn har automatisk start/stopp.

Det hela slutade med att verkstaden fick ta in bilen och byta motoroljan, eftersom kunden var orolig för olja skulle sugas in genom vevhusventilationen.


Moderna bilar är långtifrån alla gånger lätta att handskas med.

Kort därpå satt jag i en hyrd Volvo XC60 2022 tillsammans med tre stycken välutbildade fordonstekniker. Eftersom vi skulle åka en bit tillsammans tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att reda ut dilemmat med kontroll av motoroljan. Vi hade ju trots allt över 100 år av gemensam erfarenhet. 

När vi försökte gå in i bilens informationsdisplay för att kontrollera motorns oljenivå möttes vi dock av informationen att vi ej var behöriga att gå in i denna funktion. Ja det är väl bara att sätt sig i skolbänken då plugga vidare. Tydligen var 100 års sammanlagd erfarenhet inte tillräckligt för att kunna kontrollera oljenivån.

Var det möjligtvis så att funktionen var spärrad eftersom det rörde sig om en hyrbil? Nja, nog borde det vara möjligt att kontrollera motoroljan även på en hyrd bil. 


När den elektroniska oljenivåkontrollen gjorde sitt intåg blev en sådan sak, som att kontrollera oljenivån direkt svårare.

Jag minns när Ford fick för sig att motorhuven skulle öppnas med bilens startnyckel i ett litet lås bakom märket i fronten, och hur de första verkstäderna som bokade in dessa bilar för service förtvivlat letade efter denna spak. Förarplatsens och passagerarplatsens fotutrymmen söktes igenom, inklusive själva golvet runt stolarna. Fronten på bilen, och alla små luftintag och liknande.

En del verkstäder lyfte till och med på golvet i bagagerummet. En verkstad ”löste” problemet med att helt enkelt vänta tills kunden kom för att hämta bilen. ”Om bilen är klar? Jadå, om du kan öppna motorhuven så ska jag bara justera oljenivån”. 

HALVLITER OLJA

På tal om motorolja så måste jag berätta om kunden som ville köpa ett motoroljefilter för att själv pyssla om bilen till helgen. Verkstaden erbjöd sig istället att göra en service på bilen. Kunden stod dock på sig, och fick med sig ett oljefilter hem. Någon vecka senare återkom samma kund och beklagade sig att ”Det var väl typiskt att bilen nu skulle gå sönder när han servat den så fint”.  

Det visade sig att automatlådan hade gett upp, åtminstone i den bemärkelsen att den lät illa och växlade väldigt oroligt. Hade växellådan slirat och bränt oljan? En kontroll visade att det endast fanns en halvliter olja kvar i växellådans oljetråg.

Mekanikern hämtade kunden som fick visa vart han tappat ut motoroljan. Mycket riktigt pekade kunden på avtappningspluggen för växellådan. Som tur var ordnade det sig, efter att verkstaden fyllt upp växellådan med ny olja och gått igenom växelprogrammet vid en provkörning. 

VÄRDELÖS DESIGN

Men tycker att det kan vara krångligt att kontrollera oljenivån, så tar ändå denna lilla anekdot priset i kategorin värdelös design. En av mina verkstadskunder fick in en Renault där kunden fått punktering, och därefter själv bytt hjul till reserven. Verkstaden fixade punkteringen utan några problem och lade reservhjulet på plats.

Verkstaden tyckte också att det var på sin plats att även lägga tillbaka de verktyg och den domkraft som kunden använt vid bytet. Inte mindre än tre stycken mekaniker gjorde tappra försök att få bilens domkraft på plats, utan att lyckas.

Eftersom bilens instruktionsbok låg hemma hos kunden, och bakluckan inte gick att stänga om inte bagagerumsinklädnad och domkraft låg på plats, fick domkraften ligga kvar på golvet i baksätet.

Nu har jag pratat nog om triviala vardagsproblem som att kontrollera motoroljan. I nästa nummer tänkte jag gå djupare, och ta upp ett helt annat ämne, nämligen felsökning och reparation av bilens datanätverk.

Väl mött!

Sonny Waxmo
Fordonsteknik Support

SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER