Flera diagnosverktyg gör verkstaden komplett

Flera diagnosverktyg gör verkstaden komplett

Rätt diagnosverktyg för uppgiften. Det är Krister Sjöbergs bestämda uppfattning. I sin fordonsverkstad Sjöbergs Bilverkstad AB i Lekeryd, strax utanför Huskvarna, använder han idag fem olika diagnossystem. En direkt nödvändighet för att möta arbetsvardagens alla utmaningar, menar verkstadsägaren själv.

Det finns inget diagnossystem som är helt komplett, menar han. Därför jobbar han med diagnossystem och mjukvaror från flera olika tillverkare.

– Det är Bosch, Autocom, Opus IVS (tidigare Autologic), Autel och Volvos originalverktyg Vida, säger han. Primärt jobbar vi mest med Bosch, Opus IVS och Autel. Det är väl de som uppdateras mest. Vida är ju ett originalverktyg och där sker uppdateringarna genom Volvo.
Krister anser att Bosch sticker ut med sitt SIS-system, och att Bosch även täcker fler fordon än exempelvis Opus IVS.

– Men de bilar som Opus IVS ändå tar, där slår de Bosch på fingrarna. Opus, eller gamla Autologic, har satsat på några få märken och kan dem utan och innan på ett helt annat sätt. Det gamla Autocomverktyget är äldst i diagnosverktygs-samlingen, och en version som Krister sedan länge inte längre uppdaterar mjukvaran i.

– Men den är bra på äldre bilar, menar han. Just nu har vi en gammal Alfa från 80-talet, där använder vi den enheten eftersom det faktiskt fanns ett program som matchade just den bilmodellen. Det finns ingen egendiagnosfunktion, men det finns ett program som tillåter mig att köra det mot det gamla Opus-systemet.

Utöver detta tillkommer så även Vida.
– Ska jag bara läsa ut felkoder så kan jag förstås ta vilket diagnosverktyg som helst, säger Krister. Men är det en Volvo så är det uppkoppling och Vida som gäller.

Så här långt har han lärt sig att arbeta med de olika diagnossystemen parallellt efter den situation och bilmärke han ställs inför. Sammanlagt uppskattar han att han har en 30–40 lösenord att hålla koll på för att nå alla olika onlinetjänster. Rörigt? Absolut, men nödvändigt för att klara arbetsvardagen.

Foto: pressbild

Fordonsindustrins krav på Secure Gateway är något som börjar bli allt mer kännbart enligt Krister, som menar att det även ställer krav på en Pass Thru-funktion, utöver det grundläggande lösenordet.
Värst, enligt Krister, är dock avsaknaden av en branschstandard.

PRIMÄRT JOBBAR VI MEST MED BOSCH, OPUS IVS OCH AUTEL. DET ÄR VÄL DE SOM UPPDATERAS MEST

Krister Sjöberg, ägare Sjöbergs bilverkstad, lekeryd


– Alla tillverkare har sina egna system. Det verkar som att ingen tänker, eller vill tänka likadant, anser han.
Hans egen övertygelse är att originalverktyg från de stora etablerade tillverkarna kommer att bli en direkt nödvändighet framöver, även för den mindre verkstaden.

– Originalverktyg är faktiskt inte så dyrt, säger han. Även om det handlar om en duktig investering så är det i slutändan kunden som får betala priset. Originalverktyg kommer att bli ett måste. Framtidens fria verkstad måste kanske rent av välja en inriktning eller särskilt fokus som överensstämmer med vad det diagnosverktyg man använder faktiskt klarar av.


Krister Sjöberg driver Sjöbergs Bilverkstad i Lekeryd. Han använder flera olika diagnosverktyg i sin verksamhet och har nyligen även kompletterat med tillbehör för att klara avancerade kalibreringar av ADAS-system.


Själv upplever han att marknaden för diagnosverktyg och mjukvarorna än så länge är överskådlig.
– Det är inte rörigt än, menar han. Men jag ser klara tendenser till det, då det saknas en klar branschstandard. Ibland känns det som att olika företag medvetet uppfinner hjulet en andra gång, enbart eftersom de vägrar att använda samma lösning som konkurrenten. Det känns lite onödigt.

Ytterst hoppas Krister att EU slutligen ska sätta ned foten och tvinga hela branschen till en branschstandard. Fram till dess hyser han hopp om att det blir Bosch som visar vägen framåt.

– Bosch kommer med en ny mjukvara som jag tror blir något alldeles extra. Mjukvaran är på prov i Finland och Danmark så här långt, men är ännu inte släppt i Sverige. Vi vet heller inte prislappen ännu, eller hur många mjukvaru-uppdateringar som kommer att ingå. Men om jag skulle rekommendera ett enda system för en fordonsverkstad som tänker jobba med alla bilmärken så hade nog svaret blivit Bosch, avslutar Krister. 

SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER