Högt tryck hos bilglasmästerierna.

– Idag ställer de flesta försäkringsbolag krav på att man ska inneha egen kalibreringsutrustning på alla anläggningar för att få vara en ”Klass 1-verkstad” och utföra glasjobb på alla bilmärken och årsmodeller, säger Per.
Krav på kalibreringsutrustning började gälla januari 2017, men på Ryds Bilglas började man rulla ut utrustning redan juni 2015.
– Tekniken har utvecklats snabbt från att man inte har behövt kalibrera, menar Per. Hade man en regnsensor kunde man bara hälla vatten på rutan och se att den fungerade. Men nu är det så mycket kopplat till säkerhetssystem; tar vi bort en ruta med kamera och sätter i en ny ruta så ska kameran tillbaka, och därefter kalibreras. Vi följer alltid biltillverkarnas anvisningar.
I och med säkerhetssystem som till exempel aktiv körfältshjälp och aktiv farthållare kan det även krävas en så kallad dynamisk kalibrering, vilket innebär att bilen måste ut och köras på vanlig väg med synliga markeringar och god sikt.
För att säkerställa att man lever upp till kraven som ställs har man, förutom interna revisioner, även årliga besök av Dekra.
– De genomför opartiska revisioner åt Glasbranschföreningen för att säkerställa att vi lever upp till auktorisationskraven som ställs på oss, säger Per. I vissa regioner har vi ytterligare kontrollorgan som utför revision på uppdrag av försäkringsbolag.
– Vi har samarbete med en av de största i branschen när det gäller ADAS-kalibrering – Hella-Gutmann, tillägger Per. 40 000 verkstäder i 24 länder använder deras data och software-lösningar idag. Systemet uppdateras flera gånger per år. Många bilar är idag även utrustade med Lidar/Radar som inte kräver kalibrering efter vindrutebyte, eftersom den tekniken bygger på laser/radiovågor.
Text: John Sempill
Foto: Ryds bilglas, John Sempill
FLER REPORTAGE
VISA FLER






