Juristen: Säkerställ att allt är i ordning inför hantering av skadade elfordon

Högvoltsfordon, i alla dess former, är något som blir en allt vanligare syn på våra vägar. Med det följer också en viss del olyckstillfällen där elfordon är inblandade. Här blir det viktigt att agera rätt, inte bara som bilens ägare utan också som skade- och fordonsverkstad.
Det gäller också att vara väl förberedd, med rätt avtal och rätt förberedelser och rutiner, för att på så vis minimera fordonsverkstadens risktagande. Ett skadat batteri kan som bekant orsaka termisk rusning, något som sätter allas säkerhet på spel.
Så hur ska ni på fordonsverkstaden agera? Det vet Ulf Stefansson, jurist vid branschorganisationen Fordonsjuristen.
I takt med att andelen högvoltsfordon, i sina olika former, blir allt vanligare blir också hanteringsfrågan av skadade högvoltsfordon allt mer aktuell. Trots allt fortsätter olyckor att inträffa.
– Nyligen höll faktiskt Fordonsjuristens vd Bo Ericsson, tillsammans med Dafo Vehicle Fire Protections Tommy Carnebo ett gemensamt webbinarium i frågan, berättar jurist Ulf Stefansson vid branschorganisationen Fordonsjuristen. Hur ska en skadad elbil hanteras från och med att problem uppstår till dess att verkstaden tar emot och förvarar fordonet?

Med föreläsningen i färskt minne är det inte heller svårt för Ulf att redogöra vilka utmaningar som ett skadat högvoltsfordon riskerar att orsaka fordonsverkstaden.
– Vid hantering av skadade elbilar på verkstäder finns både säkerhets- och juridiska aspekter som måste beaktas, menar han. Allt för att minimera risker och undvika allvarliga kostnader som uppstår vid exempelvis bränder.
Enligt Ulf Stefansson finns det flera viktiga punkter som verkstäder bör tänka på, inför hantering och framförallt förvaring av skadade högvoltsfordon där det är okänt hur eller om batteripaketets skick har skadats av krockvåldet.
För fordonsverkstadens del gäller det att veta vad som gäller, både när det gäller juridiska infallsvinklar och avtal, direkt när fordonet hämtas av bärgare som sedan ska bärga bilen till den aktuella verkstaden.
– När en elbil bärgas till en verkstad är det avgörande att ha tydliga avtal mellan bärgaren och verkstaden, understryker Ulf Stefansson. Dessa avtal bör reglera ansvarsfördelningen från det ögonblick elbilen hämtas, genom transporten, och när den lämnas vid verkstaden.
“Fordonsverkstäder som kan bör förbereda sig genom att upprätta särskild “karantänsplats” för att placera skadade elbilar.”
– Ulf Stefansson, jurist vid branschorganisationen Fordonsjuristen
Ganska självklart ändå, men ändå extra viktigt att hålla koll på om högvoltsfordonet har en yttre åverkan eller om det finns anledning att tro att en termisk rusning i högvoltsbatteriet kan ske. Här gäller det att se upp för alla fordonsverkstäder.
– Här riskerar verkstäder och bärgare att hamna i kostsamma rättsliga tvister om ansvarsfördelningen inte är reglerad, menar Ulf. Särskilt om en brand skulle orsaka omfattande skador. Liknande situation där det råder tvist om ansvarsfördelningen har vi redan sett när en radhuslänga i Stockholmsområdet fattade eld på grund av ett parkerat fordon. Ärendet är nu uppe i domstol för prövning.

Ulf betonar vikten av noggranna säkerhetsrutiner vid hantering av skadade elbilar och jobba fackmässigt med dessa enligt fordonstillverkarens anvisningar, om nu sådana finns.
– Fordonsverkstäder som kan bör förbereda sig genom att upprätta särskild “karantänsplats” för att placera skadade elbilar. Denna plats bör vara minst 10 meter från byggnader och andra fordon.
En i praktiken ofta omöjlig uppgift, inte minst för den mindre verkstaden. Allt för att minska risken för spridning vid en eventuell brand. Det är också viktigt att ha tydliga varningsskyltar och inhägnader runt dessa platser.
Om det inte finns en karantänsplats reglerad i avtalet kan det leda till konflikter kring ansvarsfrågan.
Lika viktigt är det för verkstaden att ha verkstadsanställda med rätt kompetens att göra riskbedömningar. I synnerhet när det gäller elbilens högvoltsbatteri.
– Du kan följa anvisningar, råd och rekommendationer men om du inte vet vad du håller på med så kan du som anställd utsättas för onödiga risker vilket lyder under ett arbetsgivaransvar, förklarar Ulf.
FÖLJ FORDONSTILLVERKARENS ANVISNINGAR
Det är dock ingen vågad gissning att det ibland kan uppstå en osäkerhet kring batteriets status. Ha alltid en viss försiktighet vid hantering av skadade högvoltsbatterier. En bra tumregel är att helt enkelt anta att det kan vara skadat och därmed farligt. Verkstaden ska följa fordonstillverkarens anvisningar och alltid vara beredd på att batteriets skick kan vara osäkert, vilket kräver extra försiktighet.
Samtidigt bör fordonsverkstaden också arbeta proaktivt för att minimera riskerna med skadade elbilar. På marknaden finns förebyggande trygghetsåtgärder att finna. Bland annat ett varningssystem som ger extra tid för att upptäcka en inledande brand. I ett högvoltsfordon är en sådan förvarning kritisk för att förhindra att stora skador uppstår på byggnader och andra fordon.
Verkstäder är också i stort behov av anpassad brandskyddsutrustning, som exempelvis brandfiltar eller andra inkapslingsmetoder. Med dem på plats har teknikern möjlighet att täcka och skydda skadade batterier.
– Detta måste ske med försiktighet och efter noggrann riskanalys, avslutar Ulf.
TYDLIGA AVTAL
En sammanfattning av rekommendationerna samt att alla praktiska åtgärder och rutiner finns på plats hos verkstaden. Genom att upprätta tydliga avtal med bärgare och följa noggranna säkerhetsrutiner kan man minimera riskerna. Kombinationen av juridiskt ansvar och praktiska förebyggande åtgärder, såsom användningen av varningssystem och karantänsplatser, är viktiga steg för att säkra hanteringen av skadade högvoltsfordon.
Checklista för fordonsverkstaden
❚ Juridiska infallsvinklar och tydliga avtal. Säkerställ tydliga avtal som reglerar ansvarsfördelningen mellan bärgaren och verkstaden. Vem har ansvaret för skadade högvoltsfordon som ska till verkstaden.
❚ Säkerhetsåtgärder och riskhantering. Inrätta noggranna säkerhetsrutiner för hantering av skadade elbilar.
❚ Förebyggande åtgärder. Se över varningssystem och lämpliga karantänsplatser i anslutning till din fordonsverkstad.
FLER REPORTAGE
VISA FLER






