Juristen: Vad krävs för att få arbeta på en fordonsverkstad?
Vilka regler och miljökrav måste egentligen en fordonsverkstad känna till och följa? Detta kan vara en snårig djungel för en verkstadsägare att navigera sig igenom. Samtidigt är det en nödvändighet för att driva en fordonsverkstad på ett korrekt sätt. Jurist Ulf Stefansson vid den ideella föreningen Fordonsjuristen guidar oss igenom de lagstadgade kraven som berör arbetsmiljö, och vilka övriga miljökrav som verkstaden måste uppfylla.
Som verkstadsägare och arbetsgivare har du ett ansvar för vilken arbetsmiljö som möter dina anställda på deras arbetsplats. Och det finns minimikrav när det gäller arbetsmiljö i en fordonsverkstad som arbetsgivaren måste leva upp till.
– Kort kan man säga att verkstaden och den anställde mekanikern eller teknikern måste ha koll på regelverket kring skyddsbestämmelser samt brand- och skyddsutrustning, inleder Ulf Stefanson.
Utöver det måste arbetsgivaren ha kunskap kring miljölagstiftningen och kemikaliehantering. Förutom detta så krävs fackkunskap för att kunna utföra ett arbete fackmässigt och säkert.
Så långt ter allt sig ganska självklart förstås. Men vad innebär detta juridiskt utifrån de lagkrav som finns att följa?
– Det innebär att verkstaden är skyldig att följa Arbetsmiljölagen (SFS 1997:1160) och måste kunna svara upp mot Arbetsmiljöverkets föreskrifter vad gäller Systematiskt Arbetsmiljöarbete (SAM) samt följa Miljöbalken (SFS 1998:808), svarar Ulf Stefanson.
ARBETSGIVAREN YTTERST ANSVARIG
Den verkstad som känner sig oklar på vad ett systematiskt arbetsmiljöarbete och brandskydd egentligen innebär i praktiken bör vända sig till Arbetsmiljöverket med sina frågor.
– Arbetsmiljöverket har sammanställt olika föreskrifter med regler som verkstaden som arbetsgivare måste följa. Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för verkstadens personal. Detta innebär att göra riskbedömningar och informera personalen om arbetsförhållanden, tipsar Ulf och fortsätter: Olyckor ska förebyggas genom bland annat skyddsronder och avvikelser måste alltid dokumenteras.
Verksamheten är också skyldig att genomföra ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA) . I det arbetet ska brandskyddskontroller och brandskyddsronder förekomma.
– En kontroll av verksamheten för SAM och SBA kan ske av antingen Arbetsmiljöverket eller Kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektörer, fortsätter Ulf Stefansson. . Det ställs även krav på att verkstadens portar, fordonslyftar och tryckkärl ska vara kontrollerade och besiktigade. Verkstaden måste även kunna visa ett kalibreringsintyg på att momentnycklar, lufttrycksmätare samt mätare för ljusinställning. Allt ska vara godkänt och kalibrerat av ett externt ackrediterat företag.
Hur kan en verkstad jobba korrekt enligt Miljöbalken och vid hantering av kemikalier?
– Verkstaden ska kunna uppvisa att de lever upp till miljölagstiftningen, vilket till stora delar kontrolleras av kommunens miljö och hälsoskyddsinspektörer, svarar Ulf. Kommunen kontrollerar bland annat hur verkstaden hanterar avfall, kemikalier och oljeavskiljare samt att verkstaden har giltiga certifikat för AC-arbeten.
En verkstad kan hantera en mängd kemikalier i sin verksamhet, allt från oljor och olika typer av lim till sprayburkar och glykol. Därför ställs krav på att företaget måste föra en kemikalielista över alla kemikalier som företaget hanterar inom sin verksamhet.
Kemikalielistan ska innehålla uppgifter om den mängd som förbrukas per år och farlighetsgrad. Säkerhetsdatablad ska finnas där kemikalier förvaras och alla kemikalier måste märkas. Ett säkerhetsdatablad är till för att alla anställda ska kunna bruka och hantera kemikalier utan risk för skador. En miljösäker förvaring av kemikalier måste även ske så att eventuella läckage till avlopp och golvbrunnar kan undvikas.
Verkstaden måste även säkerställa att de anställda arbetar korrekt. Grunden i detta är att teknikern har en allmän fackkunskap. Det får du bland annat från fordonsprogrammet.
– Allmän fackkunskap innebär att du kan göra enklare jobb som exempelvis mekaniker eller plåtslagare där du besitter vissa förkunskaper från din utbildning, förklarar Ulf. Som exempel kan du inte felsöka ett fordon med diagnosutrustning då detta moment inte ingår i din utbildning. Här krävs vidareutbildning i diagnosteknik för att kunna jobba som diagnostekniker med allmän fackkunskap.
SPECIFIK FACKKUNSKAP KAN KRÄVAS
Förutom allmän fackkunskap krävs ibland även specifik fackkunskap. Denna kunskap är nödvändig då en mekaniker eller tekniker exempelvis ska jobba med högvoltsfordon.
– Sådan kunskap kan fås i grund och botten genom branschens standard för el-fordon. Krävs mer djupgående kunskaper finns det även utbildningar hos fordonstillverkaren att tillgå. Ska ett AC-arbete utföras kräv certifikat och så vidare.
Det finns dock en gråzon. Det är om det helt enkelt inte finns utbildningar eller olika certifikat att tillgå.
Så vem beslutar då vad som är ”good enough”?
– Först och främst är det alltid arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret att se till att arbetsmiljöverkets föreskrifter vad gäller systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och arbetsmiljölagen efterlevs, svarar Ulf. Det innebär ett huvudansvar för ansvarsfrågor på arbetsplatsen, hur hantering av risker ska ske samt kompetens- och utbildningsfrågor.
”ÄR A OCH O”
Förutom att se till så de anställda har rätt kompentens och utbildning så krävs även rätt verktyg, utrustning och reparations- eller serviceanvisningar för att säkerställa detta.
– Jag skulle vilja avsluta med att säga att goda rutiner, dokumentation och kunskap hos de anställda är A och O vad gäller en bra arbetsmiljö hos en fordonsverkstad, säger Ulf.