Konsten att modifiera veteraner till eldrift
En av årets vackraste höstdagar anländer jag till familjen Sörlins verkstad utanför Linköping. På grusplanen står en Saab Sonett. I motorrummet mäter Markus och Åsa Sörlin eldriftens isolation. På marken ligger Johan, bilens ägare, och drar åt bakvagnens skruvar. Allt övervakas av Maria, Johans fru.
Mitt uppdrag hos familjen Sörlin är att byggbesikta bilen. Man kan nämligen inte bygga om en bil till eldrift och därefter åka direkt till Bilprovningen eller annat besiktningsorgan för att registreringsbesikta. Bilen måste först besiktas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Och jag är en av SFRO:s 17 besiktningsmän.
Markus och Åsa driver företaget Sir M som hjälper folk att konvertera deras veteranbilar till eldrift. Notera att jag skriver ”hjälper”. Det är alltid bilens ägare som är ansvarig för modifieringen. Och det är ägaren som med sin namnteckning intygar att alla uppgifter i besiktningsdokumenten överensstämmer med verkligheten.
I det här fallet är det inga problem. Johan och Maria är mycket involverade i bilens förvandling. Det är därför Johan drar åt bakvagnens skruvar eftersom bakaxeln har fått nya gummibussningar. Och för att bussningarna ska vara i sitt neutral-läge när bilen är det, så måste skruvarna dras åt på detta vis.
Hela historien om Sir M började med Åsas åka-till-jobbet-bil, en VW Karmann Ghia från 1967. En dag skojade hon med en kollega om att han åkte i en SUV med bränsleslukande motor och fick till svar:
– Du då! Du har ingen katalysator och du måste hälla blyersättning i tanken.
Det tog skruv! Samma kväll satt Åsa och Markus hemma vid köksbordet och planerade en ombyggnad till eldrift. Markus har hela sitt liv renoverat och byggt om bilar på fritiden, samt tävlat framgångsrikt inom dragracingens VW-serie. Samtidigt har han arbetat i nästan 30 år som maskiningenjör inom flyg- och bilindustrin. Åsa är också ingenjör och arbetar på Saab som projektledare. Markus berättar:
– Vi tänkte att med vår bakgrund borde det väl inte vara så svårt att bygga om Karmann Ghian till eldrift.
Men riktigt så enkelt blev det inte. Det konverterings-kit de köpte från amerikanska EV-West, innebar en massa problemlösningar. Markus förklarar:
– Vi följde deras kopplingsschema, men det var mycket som inte stämde. När vi kontaktade företaget tackade de för våra lösningar, men till slut kände vi att vi gav bort vår kunskap.
Tillbaka på ruta ett började Markus och Åsa köpa komponenter från olika företag för att knåpa ihop ett eget system. Det krävdes massor av arbete. Men resultatet blev som de tänkt sig och bilen visades upp våren 2022 på Custom Motor Show på Elmia. Efter Elmia har intresset varit stort från folk som vill bygga om sin veteran till elbil.
Många gillar alltså idén med en gammal och lättmekad bil, men med eldrift. Men det finns de som tycker tvärt om! Den internationella veteranfordonsorganisationen organisationen FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) gillar inte att folk bygger om sina gammelbilar till eldrift. FIVA grundades 1966 och har idag mer än 2 miljoner medlemmar i 62 länder runt om i världen. Deras åsikt om ”Frankenstein-bilar” är ungefär så här, fritt översatt:
“Konvertering av historiska fordon från deras ursprungliga förbränningsmotorer till elkraft överensstämmer inte med FIVA:s definition av ett historiskt fordon, och inte heller stöder det målet att bevara historiska fordon och deras relaterade kultur”
MÖTT ARGA GAMMELBILSENTUSIASTER
På Elmia kom det också fram en och annan arg gammelbilsentusiast. En del andas ut när Markus och Åsa poängterar att de försöker bygga om bilarna så att de ändå kan återställas till originalskick.
– Kunden får tillbaks förbränningsmotorn och allt annat som plockats bort på en pall.
Tillbaks till min besiktning av Sonetten: En av kontrollpunkterna är mätning av passiv urladdning av kraftelektroniken, ner till lågspänning (60VDC) som ska gå snabbare än fem minuter. Ty i kraftomvandlaren sitter kondensatorer över plus och minus. För att bilen ska vara säker att jobba med efter att servicebrytaren är avstängd måste det finnas en resistans som laddar ur kondensatorerna till en säker spänningsnivå.
Vi kopplar in multimetern och startar samtidigt stoppuret. Under tiden som sekunderna tickar fram undrar jag över namnet Sir M. Markus förklarar:
– Jag kastade om lite i mitt namn. Från M Sörlin till Sörlin M, vilket kortades ned till Sir M. Det låter ju bra även utomlands!
PROVET GODKÄNT
Nåväl, provet blev godkänt, så också resten av själva byggbesiktningen. Nu återstår det för Markus och Åsa att få ordning på lite lösa sladdar och locket över främre batterilådan samt lite annat smått. Därefter blir det slutbesiktning med bromsprov, slalomprov och bullermätning på landsväg.
Nu tänker du antagligen: Vadå bullermätning? Elbilar går ju jättetyst! Jovisst, men ibland kan däcken och transmissionen föra så mycket oväsen att bullret överstiger gränsen på 84 decibel.
Att tänka på när en veteran ska bli elbil
❑ Arbete med högvoltsbatterier kräver experthjälp om du inte är extremt kunnig. Förutom Sir M finns Electric Vehicle Engineering i Förslöv och flera företag är på gång.
❑ Fler och fler biltillverkare börjar också sälja elbils-kit till de egna veteranerna. Exempelvis Renaults grejer till Renault 4 och Minis el-kit till den klassiska Hundkojan.
❑ Din bil kommer att klassas som ombyggt fordon. Du kan läsa mer om det och om modifiering till elfordon i SFRO:s bygghandbok. Boken kan du beställa på hemsidan: sfro.com.
❑ Om elmotorn inte är allt för svag behövs ingen växellåda. Men i veteranbilar behålls ofta växellådan för att förenkla konverteringen.
❑ Högvoltsbatterier är tunga och ska placeras så lågt som möjligt för att sänka tyngdpunkten. Tänk också på att alla bilar har uppgifter på maximalt axeltryck. Sonetten i denna artikel är en lätt bil och för att godkänna batteriernas extra vikt monterades bakfjädrar från en Saab V4 Kombi. Det är OK eftersom bilarna är byggda på samma bottenplatta.
❑ Välj batteri med utgångpunkt från hur du kommer att använda din veteranelbil. Högvoltsbatterier är både stora, tunga och dyra. Efter modifieringen ska du helst ha lastvikt kvar till passagerare och bagage. Sonetten i denna artikel har samma batterier som Tesla använder. Och just nu verkar det som om dessa batterier ger mest energi per kilo. Sir M räknar med att Sonetten ska ha en räckvidd på 45 mil sommartid.