Mobila verkstaden gör platsbesök

Mobila verkstaden gör platsbesök

Tid är som bekant pengar. I takt med att dagens samhälle blir allt mer uppkopplat har det uppstått en marknad där allt fler söker alternativ till att själv fysiskt hämta, lämna eller köa. Det beställs hem varor och mat. Traditionell taxi och buss har fått konkurrens av alternativa färdmedel och bildelningstjänster. I ljuset av detta framstår en ambulerande bilverkstad som ett naturligt steg att ta, något som Carjoy har tagit fasta på.

Konceptet med ambulerande fordonsverkstäder får i sin grund sägas redan vara väl etablerat. Trots allt har vartenda logistikföretag och en hel del privatpersoner assistansavtal med företag som står redo att skicka ut tekniker i händelse av ett plötsligt driftstopp.

Företaget Carjoy, med bas i Göteborg, skiljer sig dock från denna sektor, genom att uteslutande arbeta med fasta serviceavtal och förbokade besök. Alla kundbokningar sker via den centrala organisationen i Göteborg, som samlar uppgifter om de jobb som beställs.

Informationen skickas ut till berörd tekniker som sedan åker dit kundens bil befinner sig vid det avtalade tillfället. Jobbet görs sedan enligt den schemalagda planen på plats där bilen står. Hemma hos kunden, på kundens jobb, under tiden som kunden tränar eller handlar.

PLATS: INDUSTRIOMRÅDE I ESKILSTUNA

Precis så är förutsättningarna när DMV träffar två av företagets tekniker: Fredrik Hafström och Pontus Örnvall. De har tagit sig till kunden, snarare än tvärtom. Platsen är ett industriområde i Eskilstuna där kundens bil väntar. Agendan för den här gången är relativt enkel: en förinspektion och åtgärder av eventuella problem inför en stundande besiktning. 


Carjoys fordonstekniker Fredrik Hafström och Pontus Örnvall jobbar både individuellt och i team när uppgiften eventuellt kräver det, med gemensamt ansvar för Stockholm och Mälardalsregionen.

– Vi kontrollerar hela bilen, går igenom bromsar, framvagn, styrleder, bussningar … Ja, en ordentlig allmän översyn helt enkelt, förklarar Fredrik Hafström. Om vi märker att något behöver bytas ut så gör vi det.

Själv kör han en Renault Master, i vilken han har hela sin verkstad samlad. Kollegan Pontus Örnvall kör en Ford Transit Connect, en klart mindre bil än Mastern, med yttermått som inte är mycket större än en vanlig personbil.

Men, även här ryms allt som teknikerna behöver för att klara en arbetsdag fylld med både service och flera reparationsarbeten.Assistansbolag som rycker ut vid driftsstopp är vi vana vid.

NYTT GREPP

Mobila serviceverkstäder som enbart arbetar med fasta serviceavtal och bokade kundbesök är däremot ett relativt nytt grepp i landet.

– Vi ska inte ha större fordon än vi behöver, säger Fredrik Hafström. Här har vi kompressor, de verktyg vi behöver, diagnosverktyg och förbrukningsmaterial som servicen eller reparationen kräver. Det enda vi inte har, skulle jag säga, är en billyft.


Assistansbolag som rycker ut vid driftsstopp är vi vana vid. Mobila serviceverkstäder som enbart arbetar med fasta serviceavtal och bokade kundbesök är däremot ett relativt nytt grepp i landet.

Dagen innan har de båda fått tydlig information om vilket jobb och uppdragets omfattning som väntar dem. Genom ett samarbete med en större rikstäckande bildelskedja kan teknikerna enkelt svänga förbi närmaste återförsäljare och hämta ut de delar som jobbet kräver.

Arbetsordern har de i sina mobiler, men som tekniker gäller det att hela tiden tänka två steg framåt.

– Säg att det krävs ett beläggbyte. Då måste vi fråga oss: Är det bara belägg, eller behövs det också nya skivor? Ibland vet kunden inte det. Då får vi se till att ha allt med oss, för att vara förberedda på ett sådant merjobb, förklarar Fredrik, samtidigt som han kopplar på stödström mot kundens bil.

MÅNGA BATTERIBYTEN

Precis som i en traditionell verkstad strömsätter Carjoys tekniker alltid kundens bil innan en service eller genomgång. Batteristatusen läses ut före och efter avslutat jobb och kunden kan få en utskrift på hur bilens batteri egentligen mår, direkt på plats.

– Vi gör en hel del batteribyten, fortsätter Fredrik. I många fall startar och går ju kundens bil, men batteriet som sitter i bilen är slitet. En batteridiagnos går aldrig att lura.


Precis som i den vanliga verkstaden strömsätter alltid Carjoys tekniker kundens bil innan arbetet påbörjas. Kunden kan också få sin bils batteridiagnos utskriven svart på vitt. Kontroll av batteriet görs såväl före som efter genomfört arbete.

Under arbetets gång har teknikerna på plats också löpande dialog med supporten i Göteborg.

– Hittar vi brister eller fel så meddelar vi vår supportbokare i Göteborg. Han tar fram priser på de delar som behöver bytas, eller som vi rekommenderar att man byter. Bokaren ringer sedan upp kunden och kan ge denne en komplett offert direkt att ta ställning till.

Upplägget gör att teknikerna kan fokusera på det praktiska arbetet, samtidigt som den administrativa delen hanteras helt av kundbokaren/supporten. Det sparar tid och kapar hanteringsledet, vilket alla tjänar på i slutändan. 

– Vi gör jobbet på bilen. Under tiden får kunden offert på kostnader för eventuella merjobb. Accepterar kunden offerten kan vi med alla sannolikhet lösa de problemen också när vi ändå är på plats. Arbetet sker från två håll samtidigt och står därmed aldrig still.

HAR SINA BEGRÄNSNINGAR

Så långt låter allt förstås bara bra. Men självklart sätter också det kompakta formatet, som de ambulerande verkstadsbilarna innebär, en del begränsningar.

Framvagnsinställningar och att kontrollera bromsvärden blir förstås svårt att utföra på plats ute hos kunden. Och så avsaknaden av lyft, åtminstone på plats.

– Vänster yttre styrled och länkarmsbussningarna på båda sidor är dåliga, konstaterar Fredrik, efter att ha kontrollerat kundens bil. Här får vi byta länkarmsbussningar, och efter det krävs en hjulinställning. Den måste förstås ske på verkstad, men där har vi också samarbetspartners. Vi kan åka dit med kundens bil och få det utfört. Meningen är att kunden inte ska behöva lägga tid på det, utan att vi löser det.


Verktyg och arbetsbänk med batteristation till vänster. Reservdelar samt förbrukningsmaterial till höger. Så ser layouten ut i den ambulerande serviceverkstaden.

Verkstadsbilarna är visserligen försedda med kompressorer, men Carjoys tekniker arbetar i huvudsak med batteridrivna verktyg. En ordentlig batteribank med ständigt uppladdade batterier är därför en av bilarnas viktigaste punkter.

– I Göteborg finns en bil med utrustning för att även klara ac-service, fortsätter Fredrik. Det är utrustning som vi i Stockholm/Mälardalen också kommer att få i våra bilar framöver.

FRIHET UNDER ANSVAR

För teknikerna innebär upplägget en stor dos av frihet under ansvar. Kundbokningar och teknisk support sköts centralt, men väl ute på jobbet är det teknikern som sköter kontakten med kunden.

– Från att vi kommer till kunden så kan vi sköta allt, fortsätter Fredrik. Arbetet, diagnostisering som kunden kan få ta del av, kontrollera batteristatusen och kan även hantera fakturering eller omgående betalning när arbetet är klart.

Det fria sättet att arbeta passar både Fredrik och Pontus bra. Båda har tidigare bakgrund i en mer traditionell fordonsverkstad.

– Det är klart att det har sina fördelar det också, men jag skulle inte vilja byta tillbaka, säger Fredrik. Här har vi frihet under ansvar och styr i hög grad oss själva.

SKRIVEN AV
Fredrik Lund