Rätt personal på rätt plats

Det är två huvudtrender som påverkar branschen i dagsläget. Och en tredje, som påverkar distributionsprocessen.
– En underliggande trend och en påverkan av corona på toppen, som pekar åt olika håll, inleder Emanuel. Men den underliggande trenden är ganska tydlig, och den är omställningen till elektrifiering på alla möjliga olika sätt. Det finns också en tydlig trend därunder, med att tillverkare av fordon överlag tar mer kontroll över distributionsprocessen. Företag som Tesla visade vägen tidigt att det går att hoppa över vissa led, bland annat återförsäljare och generalagenter. Detta är något som kommer att bli vanligare, anser Emanuel.
– Tillverkarna är splittrade till att ha allt för starka och konsoliderade återförsäljare och vill gärna behålla mer av marginalen mellan tillverkningskostnad och slutkundspris. Samtidigt är de måna om att behålla sina marknadsandelar. De nya modellerna med direktförsäljning till slutkund sätter press på relationen mellan tillverkare och ÅF. Mercedes är ett bra exempel och Volvo gick tidigare i år ut i pressen med att de också tittar på en liknande modell. Det här ändrar förutsättningarna för hur branschen kan komma att se ut, och hur personalen kommer att arbeta. Men i den rådande situationen vi befinner oss i är det en annan sorts problematik som rekryterings- och bemanningsföretaget står inför. – Det är otroligt mycket just nu.
Det var mycket permitteringar och uppsägningar hos våra nyckelkunder under sommaren och just före. Så nu är det väldigt mycket kandidater, både som behöver jobb men också som vill byta jobb. Så fort det började ta fart igen efter sommaren var det många som tyckte att det var lägligt att börja se sig som om efter något nytt. Hösten är fortfarande lite svajig och nervös men den har kommit igång bra. En enorm skillnad från i våras. Det är inte tillbaka helt i full fart igen men det är en kraftig förbättring. Dock är en avsevärd risk att en andravåg av coronaspridning igen påverkar efterfrågan negativt.
FÖR HELA BRANSCHEN
Autorekrytering jobbar mot verkstäder, återförsäljare, generalagenter, och övriga aktörer alla som är fokuserade på fordonsindustrin.
– Men den traditionella verkstaden är kanske den största enskilda kundkretsen för oss, säger han. Och det är nog där också som vi är mest speciella. Att som företag ta emot konsulter och inhyrd personal är inte alltid självklart och fungerar inte alltid som önskat. Men Emanuel menar att företag tjänar oftast i längden på att plocka in inhyrd personal, och kan på så sätt kan man ”utvärdera” hur pass det fungerar och slippa komplikationer om personalen inte fungerar.
– Det är jättevanligt och en del har satt det här i system. Både för att det är svårt att hitta kandidater men också för att det är riskabelt att rekrytera in personer i organisationen tills man vet vad de går för. Om du hyr in någon kan du i praktiken testa den så länge du vill, och funkar det inte kan man bara skicka hem dem. Och då blir det vårt problem. Men funkar det bra kan man alltid rekrytera över. Nästan alla företag som provar fortsätter använda det. Man inser att man spar mycket tid också som man kan använda till det man istället är duktig på [driva en verkstad] och faktiskt tjäna pengar istället – en verkstad ska fixa fordon!
SPECIFICERA BEHOV
Kan en verkstad få in erfaren personal som ”är med” från början underlättar det naturligtvis. Men som branschen ser ut är det lättare sagt än gjort.
– Att vara effektiv som rekryterare för oss handlar om att förstå och få det att fungera i praktiken ute i verkstaden. Helst vill man att alla ska kunna allting, men i praktiken: vad är det som är problem för er just nu? Det är det som vi är bra på att lista ut hos våra kunder. Du kanske har flera som kan drivlina bra, eller många som kan plåt väldigt bra. Men man kanske har stora problem med diagnostik på datasystemen, eller ingen som är bra på luftkonditionering eller hydraulik … det gäller att fånga in både allmänna egenskaper men också specifikt, var brister det? Var behöver man mer kompetens? Branschen kämpar med sitt rykte och har fortsatt svårt med könsfördelningen. Beror det här på branschens natur? Kanske. Men det går att komma runt detta jobba för en jämnare fordonsbransch på sikt.
– Men det är svårt att börja i vår ände. Vi försöker hitta kvinnor och har speciella event just för kvinnor eftersom vissa kunder vill gärna ha en jämnare balans. Men då måste man nästan börja redan på utbildningsstadiet. Fordonsutbildningarna i Sverige är dominerade av män – har man inte kvinnor där kommer de heller inte finnas på arbetsmarknaden några år senare. Mekaniker är fortfarande i väldigt hög grad män. Vad gäller kundmottagare och andra roller där man jobbar mer ut mot kund – front office – då är det betydligt mer kvinnor. Men det är ändå en övervikt på män i hela branschen.
SVÅRAST ATT TILLSÄTTA
– Och ska man vara mer specifik så är det definitivt brist på el-kompetenta mekaniker, förklarar Emanuel. Båda vad gäller elfordon men även el över huvud taget. Även på bensinoch dieselbilar börjar elsystemen bli väldigt komplicerade. Det är svårt att diagnosticera och felsöka, och ofta svårt att åtgärda fel. Det kräver ganska kvalificerade kunskaper. El skulle jag säga som nummer ett, även diagnosmekaniker, men jag upplever att man alltid har haft problem med att hitta kvalificerade människor även på traditionella områden som plåt och lack. Det har vi kämpat med sedan vi startade och vi får fortfarande jobba hårt för att hitta duktiga personer här. Det finns för få. Sedan vill jag lägga till tunga fordon också. Där är det också ständigt stor kompetensbrist.
GEMENSAMT FRAMÅT
– Vi för dialoger om att försöka få igång utbildningar på de områden där vi ser en brist, fortsätter Emanuel, där vi ser att vi skulle kunna få ut mycket personer i arbetslivet. Vi har en dialog med bland annat Arbetsförmedlingen om det nu, på ett par olika områden. Vi för också en dialog med vissa utbildningsorienterade organisationer om vi kan på mer kommersiell basis sätta upp något sådant också, och samarbeta med kunderna i branschen. Nyckeln till framgång i branschen är att inte stanna upp – sakta inte in utan jobba för förändring.
– Det är en massa omställning på gång i branschen just som man måste förhålla sig till. Om det är något tips jag skulle ge där är det att inte sträva efter att anpassa sig till den. Det man måste försöker göra är att vara med och driva förändring och omfamna det hela, för det kommer att förändras.
Antingen tar man ett aktivt grepp och ser en möjlighet och siktar framåt, eller så kommer man att kämpa och bara trampa vatten om ett eller två år, och då är det för sent. Så en långsam och passiv anpassning vill jag avråda ifrån. Det är nu man har chans att titta framåt, det är nu det avgörs vilka som kommer att vara kvar som stora spelare om fem år och om tio år. Anpassa er inte till förändringarna, driv förändring!
FLER REPORTAGE
VISA FLER






