Reportage avgassystem
Min karriär som bilmekaniker startade i början på 1970-talet. På den tiden rostade avgassystemen sönder och samman på några få år. En guldgruva för bilverkstäderna. För det mesta bytte man till ett originalsystem. Om bilen var gammal blev det istället ett billigt piratsystem, som rostade ännu fortare. Långsiktiga kunder fick system av rostfritt stål, men blev inte alltid nöjda på grund av tråkiga resonansljud. En liten grupp ville ha sportsystem. Helst från Abarth. Ty förutom ett mullrande avgasljud och kanske några fler hästkrafter fick de en cool dekal med Abarths logga, en skorpion, att klistra fast på bakstammen.
FLER REPORTAGE
VISA FLER
Bröderna som är laddade för uppgiften
Morgan och Stellan Palmgren driver Bil-Elektro i Karlskrona
december 9, 2024

Juristen: Säkerställ att allt är i ordning inför hantering av skadade elfordon
Detta måste fordonsverkstaden tänka på vid hantering av skadade högvoltsfordon
november 20, 2024

Experten: Krigsdans i verkstaden
Sonny Waxmo tar sig an nya fall i verkstaden
november 15, 2024

Framtidens reservdelar väntas ställa högre krav hos teknikern
”Kunskap avgörande för hur vi ska hantera EV-bilar”
november 11, 2024

Juristen: Vad krävs för att få arbeta på en fordonsverkstad?
”Verkstaden och den anställde mekanikern eller teknikern måste ha koll på regelverket”
oktober 9, 2024

Så arbetar du smartare i fordonsverkstaden – utan att behöva öka arbetsinsatsen
Fiffiga hjälpmedel ger många förtjänster för fordonsverkstaden
oktober 3, 2024

Experten: 50 timmars felsökning
Sonny Waxmo tar sig an nya fall i verkstaden
september 19, 2024

Nyhetstätt på Automechanika i Frankfurt
Mässan besöktes av totalt 108 000 personer från 172 länder
september 17, 2024