Stora volymer kväver stora maskiner

Förlängda Armen AB är ett logistikföretag som erbjuder ett flertal tjänster, bland annat bud, distribution, fasta körningar samt lagring. En av deras största kunder är EBD, som är ett av landets ledande företag inom däckhantering. Då kan man tänka sig att det handlar om stora volymer. Det är där som Förlängda Armen kommer in i bilden
Stora volymer kväver stora maskiner

– EBD är ett stort däckhotellskoncept med egentligen allt som behövs göras med däck offseason, säger Christian Andersson, delägare på Förlängda Armen. Registrering, tvätt, kontroll av skador och reparationer av fälgar. De säljer även nya gummin till de som behöver det. Och det är vi som är ”the doers” kring hela den processen. Det är vi som hanterar däcken och transporterar dem till och från skiften. De har valt att använda sig av maskiner från Svenska Lager. Det finns en hel drös med maskiner på marknaden, dock inte när det kommer till mängden däck som Förlängda Armen hanterar. Därför blev valet av maskin tämligen enkelt.

– Jag skulle inte säga att det finns så många varianter att välja mellan. Den vi hade tidigare, Drester 750, är en bra maskin men passar lite mindre operationer, hos verkstäder som kanske bara har en 20–30 uppsättningar. Men när vi kommer upp i de här volymerna som vi hanterar nu så är det av industriell storlek som krävs. Hantering av däck är ett tungt arbete, därför är det heller inte så förvånande att skador inom däckbranschen är överrepresenterade. Av den anledningen jobbar branschen på sätt att minska den manuella hanteringen i den mån det är möjligt. Därför tas det fram maskiner med fler automatiserade funktioner.

– Det är också en stor anledning till att vi valde just den här, för att få bort de manuella lyften som blev väldigt betungande för personalen som hanterar däcken under säsong. På den gamla hjultvätten var vi först tvungna att lyfta upp varje hjul från pallen till vagnen som skulle gå in i tvätten. Och sedan från vagnen, tillbaka till en pall, för att sedan kunna hantera med truck. Med den nya tvätten behöver vi aldrig lyfta på ett enda däck egentligen. Med detta blir även produktionsnivån högre, och den mänskliga faktorn som öppnar upp för eventuella missar blir mindre. Under säsong har Förlängda Armen ett fönster på 5–6 veckor, där hela lagret ska tömmas och fyllas på nytt.

– Då går det inte att ha en backlogg som är hur lång som helst som man kör efterhand, det måste rulla på. Man vill inte ha en verksamhet där folk blir skadade och utnötta på jobbet, utan nu kan egentligen vem som helst hantera den processen. Du behöver ingen muskelstyrka eller något för att hantera maskinen utan det är truck för att ställa på bandet, sedan sköter maskinen hela tvättprocessen, sedan lyfter vi av däcken från bandet med truck.

– Det är en väldigt intelligent maskin, mycket datastyrt, tillägger Christian. Det är sällan något vi kan göra om det är något som går sönder. Och den har väl haft sina barnsjukdomar, vi var kanske de första som hade de här långa banden påmonterade. Så det har krävts lite justering under säsong, och nu börjar det bli riktigt bra. Vi har haft den sedan början på året, februari kanske? Det var en del grejer att trimma in i början!

SKRIVEN AV
DMV

FLER REPORTAGE

VISA FLER