Tema: slipning och polering

Tema: slipning och polering

Att slipa är en konst. Men för den som tar allt lugnt och metodiskt, utan genvägar, kan kunskapen addera klirr i kassan för verkstaden. Även utanför lackeringsbranschen. Morgan Svennarp driver ECG Lack & Bilvård i Osby sedan 2014. Han började dock fördjupa sig i lackering redan från år 2002 och har sedan dess förstås lärt sig en hel del om slipning, slipgrunder och fallgropar.

Inte först, och definitivt inte störst.

Du behöver inte driva en lackeringsverkstad med lackbox, för att göra bra spot repair-jobb.
Det menar Morgan Svennarp, som själv driver lackeringsverkstaden ECG Lack & Bilvård.

– Men det gäller att vara noggrann och metodisk, säger han. Här har förarbetet en avgörande roll för hur bra resultatet blir.


Driver ECG Lack & Bilvård i Osby. Morgan Svennarp basar över ECG Lack & Bilvård, och för att visa att alla kan göra en bra spot repair utmanade han sig själv genom att utföra den utanför sin professionella lackbox. ”Kan jag göra det under de här omständigheterna, då kan vilken verkstad som helst göra det” resonerar han. Ett bra slipjobb är dock A och O för ett lyckat resultat.

Det finns några grundläggande regler som Morgan menar är väsentliga att följa:

– Jag börjar alltid att slipa skadan med 180-papper, säger han. Grövre papper än så undviker jag, för då blir det för mycket sliprepor. Visst, det kanske inte syns när bilen lämnas ut, men färgen kommer sjunka in med tiden. Det är just färgen som sjunker. Inte spacklet, vilket många felaktigt tror.

Med 180-papperet arbetar han sedan ut alla skador i lacken till dess att de är helt borta. 

– När jag ser att jag är på fast mark och att alla repor försvinner, då går jag över till finare 320- och 500-papper, säger Morgan. Därefter grundar jag och slipar grunden med 500-papper och ytterst på arbetsområdet slipar jag med 800-papper. 

Skarvområdet där min lack ska smälta ihop med befintlig lack jämnar jag till med 2000-papper.

Förberedelser:
Inled givetvis med att göra bilen ordentligt ren. Tänk sedan på att all slipning dammar rejält. Se därför till att maskera bilen ordentligt innan arbetet tar fart.
– En ordentlig maskering är A och O, menar Morgan.

– Det är en dammig miljö och dammet kommer leta sig in överallt om det inte är maskerat ordentligt. Så maskera bilen grundligt direkt när den är rengjord och står inne i verkstaden.

Fokusera sedan på att göra arbetsytan riktigt ren. Silikonavfettning är att rekommendera. Den vita randen som skymtas på frontens nedre del är ingen ljusreflex, utan en repa som vi nu ska åtgärda.

LÄS HELA REPORTAGET HÄR!
SKRIVEN AV
Fredrik Lund

FLER REPORTAGE

VISA FLER