Verkstaden där Saab står i främsta fokus

Andelen Saab-fordon på svenska vägar är fortsatt hög, med en tyngdpunkt för årsmodeller 2004–2010. Idag gamla bilar med ett fortsatt servicebehov, där bilägarna i allt högre utsträckning är beredda att lägga pengar på dem. Det är en bild som specialiserade verkstäder som Baas Team AB tydligt ser. Här är det inte längre ovanligt med arbete även utanför den grundläggande servicen. Expertishjälp och ordning och reda är idag något kunderna är redo att betala extra för.
Det är ingen överdrift att påstå att vi befinner oss på anrik mark.
– Det här är Saabs gamla lokaler. Här hanterades alla provbilar, testbilar och tjänstebilar förr, berättar Michael Forsberg som guidar oss runt i verkstadsutrymmena.
Vi befinner oss i det som ännu är förknippat med Saab city: Trollhättan. Mer bestämt hos den specialiserade fordonsverkstaden Baas Team AB. Den som är snabbtänkt inser förstås att Baas är en ordlek av just Saab.
En av landets fordonsverkstäder som specialiserat sig helt på att serva och reparera just bilmärket från Trollhättan, även om man också hanterar fordon av andra fabrikat.
– Men till 70–80 procents beläggning skulle jag nog säga att det fortfarande är Saab, säger Michael Forsberg.

Något som skiljer den här verkstaden från många andra är att den grundades av fyra personer som fanns med hos Saab Cars ända till slutet, år 2013. Då bestämde de sig för att utnyttja sin märkeskunskap genom att öppna sin egen fordonsverkstad.
En av grundarna, Urban Andersson, är ännu verksam i företaget. Men det håller på att ske ett skifte. Michael Forsberg har själv varit med i företaget sedan år 2014 och väntas framöver driva det tillsammans med Niklas Bergquist. Fortfarande med oförändrat fokus: Saab.
Här har man sedan ett par år tillbaka börjat märka en skillnad i kundbeteende:
– Förr när man gjort en service på en Saab och påpekade bra att veta-punkter som vi rekommenderade att man lät åtgärda så tvekade folk mer, säger Michael Forsberg. Det var ju bara familjens andrabil och en bruksbil och så vidare. Idag är det mer entusiaster, som är redo att lägga mer pengar på sina Saabar än tidigare. Även om servicenotan slutar på femsiffrigt belopp.

Att något är på väg att hända märks också på begagnatpriserna på bilarna enligt Michael. Generellt har prisbilden på gamla Saabar ökat och viljan att hålla den märkesflotta som ännu finns kvar är generellt hög hos ägarna. Det skapar ett bra kundunderlag för fordonsverkstaden. Men hur står det egentligen till med reservdelarna?
– Nytt så finns det en hel del saker, men framförallt är det en stor marknad av begagnade delar, svarar Michael Forsberg. Orio och Hedin bil har genom åren haft en hel del utförsäljningar av reservdelar, då de dumpat priserna för att bli av med delarna så att de utgår från sortiment. Men det finns ännu gott om både bilar och delar.
Vissa saker kan dock vara mer knepiga än andra att lösa, på bilar som i bästa fall är 11 år gamla idag. Den stora tyngdpunkten av Saab-bilar som rullar än finns i årsmodellspannet 2004–2010. Det beräknas idag finnas runt 194 400 Saabar kvar i det svenska fordonsregistret. Det motsvarar ungefär två procent av hela landets personbilsunderlag.
– Nya låskistor går inte att få tag på, säger Michael Forsberg som exempel. Där är det begagnat som gäller. Bland andra generation Saab 9-3 förekommer det också problem med tändningslås och den så kallade CIM-enheten som sitter på rattstången på samma bilmodell. Men CIM-problem skulle jag säga är ganska ovanligt. Vi hanterar väl kanske 1–2 sådana fall per månad. Men på elektroniksidan skulle jag säga att det är vad som brukar fela.

På de 9-3:or av det som, givet situationen, får kallas för lite nyare årsmodeller är det också vanligt med jobb som berör bakaxeln. I värsta fall tvingas man byta hela bakaxeln.
– Det gäller primärt årsmodeller 2010 och 2011 menar Michael Forsberg. Då gjorde Saab någon form av besparing av rostskydd för bakaxelbalken och subframen. Dessutom verkar det vara någon skillnad i godset i sig. Det är helt enkelt av sämre material än tidigare och de börjar idag att rosta sönder. Vi har bytt ett antal bakaxlar på just 9-3.
Begagnatmarknaden har alltid ett värde ur ett cirkulärt miljöperspektiv. Men begagnatmarknaden har förstås en extra betydelse för ett bilmärke där nyproduktion inte längre sker.
– Vi köper in några Saabar och visst händer det att två bilar får sätta livet till för att en ska fortsätta att rulla, säger Michael Forsberg. Men tar vi slitagedelar som bromsar exempelvis så håller vi oss till Brembo så på flera slitagedelar är det absolut inga problem att köpa nytt.
MYCKET OUTNYTTJAD YTA
Den huvudsakliga verkstadsytan ligger på någonstans runt 350 kvadratmeters yta. Här finns tre lyftar, två tvåpelare och en fyrpelarlyft.
Men lokalytan är desto större och innehåller fler verkstadsytor än den huvudsakliga ytan. Trots spridningen av lokalyta menar Michael att den passar deras verksamhet bra.
– Det är mycket yta som vi inte nyttjar, men som vi ändå är tvungna att ta oss genom mellan verkstadsytorna, förklarar han.
Några av ytorna utgörs av tvätthallar och före detta automattvätthallar som idag används för andra ändamål. Oljerummet är, som sig bör, avskilt och avskärmat för att uppfylla gällande bestämmelser.
– Vi har också ett svetsrum längst ned i hörnet intill huvudverkstaden, där vi också har andra maskiner som bandsåg och annat. Där brukade vi tidigare löda också, i samband med olika konsultuppdrag då vi byggde ledningsnät åt fordonsbranschen. Idag är det bara vår egna verkstad.
ÖVER 2 000 KUNDER
För Baas Team AB fungerar utrymmena bra. Och fortsatt fokus på just Saab är vad som ger företaget sin styrka. Faktum är att företaget vuxit fram helt organiskt.
– Egentligen startade vi inte upp en bilverkstad. Men så servade vi bekantas bilar och de var så nöjda att de rekommenderade oss vidare. Det är djungeltelegrafen som har gjort det här möjligt. Idag har vi över 2 000 kunder i vårt kundregister.
Men ära åt de som äras bör:
– De fyra personer som startade upp Baas är alla gamla Saab-anställda. Deras kunskap har varit ovärderlig för företaget.
Att skruva med främst Saab har också en annan fördel menar Michael och Niklas.
– Det krävs inte jättemycket specialverktyg. Visst, ska du byta kamkedja på en 9-3 bensinmotor så måste du ha rätt verktyg för att låsa kammarna, men det är inte så fruktansvärt avancerat. Och för att skifta kamrem i dieselmotorerna krävs inte några speciella verktyg alls för att lossa. Det är lättskruvat, menar Michael.
ÅTERKOMMANDE NORGE-KUND
Fordonsverkstaden andas också gammal klassisk verkstad. Gamla verktygstavlor, allting är inte kliniskt rent och på hyllorna råder ett sorterat kaos som nog bara Michael och Niklas själva reder ut.
– Det är lite stökigt och säkert lite skit i hörnorna, men det är också det som kunderna brukar uppskatta. Äntligen en bilverkstad där teknikerna inte är uppklädda i kostym och slips, där man endast är beväpnad med ett diagnosverktyg. Det är något vi brukar höra, säger Michael.
Deras specialkunskaper och mångåriga erfarenhet av Saab är något som också börjar att få allt större betydelse. Det speglar sig i viss mån i kundsegmentet.
– Vi har en regelbunden kund från Norge som brukar besöka oss. För två år sedan hörde också en Saab-ägare från Spanien av sig, efter att ha sökt upp oss på nätet. Hans lokala Saab-verkstad hade försvunnit. Det slutade med att han körde hit sin 9000 Aero som vi sedan jobbade med under en hel sommar. Och så kunden i Holland som var villig att betala vår resa och tid för att vi skulle komma hem till honom för att fixa hans bil. Då sa jag till Niklas att vi tar en veckas semester, tar husbilen och kör dit.
Det är tydligt att bilmärket idag befinner sig i gränslandet mellan bruksbil och entusiastfordon. För specialiserade fordonsverkstäder som Baas Team AB är det en helt perfekt plats att befinna sig på.
FLER REPORTAGE
VISA FLER






